Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

10 redenen waarom je maar beter stopt met light dranken

Afbeelding---LightDrankenWanneer je enkel naar de voedingswaarde kijkt, lijken lightdranken een gezonde keuze. Voor haast geen calorieën is je zin in zoet toch gestild dankzij kunstmatige zoetstoffen als aspartaam en saccharine. Deze chemische stoffen zijn echter niet zo onschuldig als ze lijken.

1.  Kunstmatige zoetstoffen bevatten meer smaak dan echte suiker. Na een tijdje tasten ze onze smaakpapillen aan en hebben natuurlijk zoet eten als fruit geen smaak meer. Deze stoffen hebben wel hetzelfde effect op het lichaam als suiker. Ze zorgen voor de aanmaak van insuline, waardoor je meer vet opslaat en zo snel dikker wordt.

2. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat wie lightdranken opneemt, een bredere taille heeft dan wie dat niet doet. Deze stoffen verwarren namelijk het lichaam. De verklaring kan ook psychologisch zijn: wanneer je geen vloeibare calorieën opneemt, zul je dat compenseren door extra te snoepen.

3. Een dagelijks glas met kunstmatige zoetstoffen verhoogt het risico op het metabolisch syndroom en diabetes met 36 procent. Het metabolisch syndroom is een reeks aandoeningen bij mensen met overgewicht die het risico op hartaandoeningen, beroertes en diabetes doen toenemen.

4. Lightdranken bevatten dan wel geen calorieën, maar ook geen voedzame stoffen. Water is daarom veel gezonder, want dit is essentieel voor heel wat lichaamsfuncties.
woman-drinking-soda-e1341679897411
5. Studies hebben aangetoond dat de kunstmatige zoetstof aspartaam bij sommigen hoofdpijn uitlokt.

6. Lightversies van frisdranken zijn ook slecht voor je tanden. Onderzoek heeft aangetoond dat wie hier overmatig veel van drinkt dezelfde schade aan het gebit vertoont als wie verslaafd is aan harddrugs. Fosforzuur is het bestanddeel dat de tanden verzwakt en uiteindelijk kapot maakt.

7. Wanneer je suikerarme dranken mengt met alcohol word je sneller dronken dan bij suikerrijke varianten. Onderzoekers geloven dat ons lichaam artificiële zoetstoffen sneller absorbeert.

8. Een recente studie in Amerika heeft aangetoond dat bij meer dan vier blikjes lightdranken per dag gedurende tien jaar de kans op een depressie met 30 procent verhoogt.

9. Vrouwelijke zestigplussers lopen meer risico op osteoporose (ook gekend als broze botten). Frisdrank kan het probleem verergeren.

10. Slechts een dieetdrank per dag kan leiden tot een beroerte of hartaanval, dat hebben onderzoekers aan de universiteit van Miami en Columbia ontdekt. Frisdrankverslaafden hebben hier 43 procent meer kans op. Wie zich suikerhoudende dranken houdt, vertoont dat verhoogde risico niet.