Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

10 voedingstips voor beginnende recreatieve sporters

Afbeelding---Rec-SportBeginnende recreatieve sporters, zij die bijvoorbeeld één tot driemaal per week een halfuurtje beginnen te joggen, beschouwen wedstrijd- of topsporters vaak als onvoorwaardelijke voorbeelden, ook voor wat hun voedingsgewoonten betreft. Onterecht, want topsporters verbruiken gemiddeld per dag veel meer energie dan recreatieve sporters. Bovendien houden topsporters er ook niet altijd de ideale eet- en drinkgewoonten op na.

Hoe ziet de optimale voeding van de recreatieve sporter eruit? Wij vatten het samen in tien tips.

Eet regelmatig en sla geen maaltijden over. Hou je aan 3 maaltijden en minstens 3 gezonde tussendoortjes per dag.

•Volg de aanbevelingen van de actieve voedingsdriehoek en varieer voldoende binnen de voedselgroepen.

•Maak binnen elke voedselgroep de meest gezonde keuze. Geef bijvoorbeeld de voorkeur aan volkoren graanproducten, mager vlees en magere melk en melkproducten.

Drink voldoende water vóór en na het sporten. Sportdranken zijn geen must als je minder dan een half uur sport.

•Een gevarieerde en evenwichtig samengestelde voeding brengt alle noodzakelijke voedingsstoffen aan.

•Neem ten laatste 2 tot 3 uur voor je gaat sporten een uitgebreide maaltijd met de juiste energiebronnen en weinig vet.

zie ook artikel : Sporten met het juiste voedsel

•Tot ongeveer een uur voor je gaat sporten kan je nog een licht tussendoortje zoals een stuk fruit of een potje magere yoghurt eten.

•Vul je energiereserves onmiddellijk na een inspanning aan. Gebruik vloeibare voeding voor een snellere opname.

•Normale porties volstaan. Ga je intensiever en langer sporten, voer dan de aanbevolen hoeveelheden van de actieve voedingsdriehoek op, maar blijf de verhoudingen tussen de voedselgroepen respecteren.

•Hou vol! Verlies de moed niet als je bent beginnen te sporten omdat je wil vermageren en je niet direct resultaat boekt. Voor blijvende resultaten moet gezond bewegen samengaan met gezond eten. Wie volhoudt, wordt beloond: je zit beter in je vel, je bent slanker en vooral fitter en energieker.

Veel sportplezier!

 

Voor een gratis evaluatie van uw eetpartoon kan je hier het contactformulier invullen.

Bron: Nice