Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

11 Tips voor een gezonde kerst

Afbeelding---11-tips-voor-gezonde-kerst

Gaan kerst en gezond eten wel samen? Kerst is een tijd van gezelligheid, van samenzijn met vrienden en familie en van overvloedig eten. Daar kijk je naar uit. Dat moet vooral heel lekker zijn. Dan ga je toch niet nadenken over gezond eten? Toch? Ja, of juist wel. Ik denk dat er goede redenen zijn om wél na te denken over een gezond kerstmaal. En bovendien: wie zegt dat dat niet lekker en overvloedig kan zijn? Laat mij je vandaag helpen met 11 tips om deze kerst gezond door te komen!

Kerst: goed voor jou en anderen!

Ik daag je uit om wél na te denken over je kerstmaal. Allereerst natuurlijk naar aanleiding van de aard van het feest: kerst! Vanouds een christelijk feest rond de geboorte van Jezus. Een feest dat mensen inspireert om goed te doen voor anderen. Kerstbestanden, kerstcadeaus, kerstacties. Het gebeurt tot op de dag van vandaag. Goed beschouwd past daar natuurlijk geen maaltijd bij die anderen of jezelf schaadt. Laat staan een maaltijd waarvoor dieren hebben moeten lijden en sterven. Denk daar eens over na als je je menu samenstelt.

Wie geen zin heeft in januari weer te moeten lijnen, doet er ook goed aan om wel na te denken over wat kerst op tafel brengt. Veel mensen komen in december kilo’s aan. Dat brengt veel gezondheidsrisico’s met zich mee, niet alleen op korte termijn, maar ook op langere termijn. Diëtisten, afvalgoeroes en sportscholen spinnen hier in januari garen bij, dat laat zich raden. Feit is dat velen na verloop van enkele maanden nog steeds een deel van dat extra gewicht bij zich dragen. Veel mensen komen op deze manier elke jaar blijvend een paar pond of kilo aan.

Het kan anders! Je kunt een heerlijke kerst hebben, lekker en zelfs veel eten en toch niet geconfronteerd worden met extra kilo’s.

Elf tips!

Ik geef je 11 tips voor gezonde feestdagen:

1. Ontbijt elke dag goed

Bij voorkeur een uitgebalanceerd ontbijt. Een voedzaam ontbijt voorkomt dat je in de loop van de ochtends snel gaat snoepen of snaaien. Bovendien helpt een ontbijt rijk aan vezels en  mineralen je lichaam schoon te maken. Wie de dag begint met een uitgeperste citroen in een beker water helpt bovendien zijn lever om vetten en afvalstoffen goed te verwerken

2. Eet

Als je gaat eten bij vrienden of familie, zorg dan dat je vooraf al iets gegeten hebt. Het zal je eerste trek stillen, waardoor de kans op ‘overeten’ veel kleiner is. Wie hongerig aan een maaltijd begint, eet meestal teveel. Zorg gedurende de feestdagen dat je geen maaltijden skipt.

3. Bedenk hoe je je wilt voelen

Bedenk hoe je je wilt voelen tijdens en na de maaltijd. Vind je het fijn om uren na een maaltijd nog zwaar en loom te zijn, omdat je lichaam al je vette eten nog moet verwerken? Is het ‘genot’ van een maaltijd je de ‘ellende’ van de buikpijn daarna waard? Hoe fijn is het om na een maaltijd niet alleen voldaan en tevreden te zijn, maar ook energiek en fit.

4. Maak het je bewust

Als je gaat eten of snoepen op een moment dat je je eigenlijk prima voelt en geen trek hebt. Waarom eet je dan? Het hoeft niet per se te betekenen dat je overal nee tegen zegt, maar het kan wel je ‘maat’ bepalen. Maak het je bewust, dan kun je op dat moment zelf een keuze maken.

5. Let op suiker en vet

Let op suiker en vet en vooral op de combinatie van die twee. Natuurlijk raad ik je de geraffineerde suiker en witmeelproducten af. En hetzelfde geldt voor vetten, vooral de dierlijke vetten: liever helemaal niet. Maar tijdens de feestdagen is dat soms niet te vermijden. Let er dus op. En vooral: vermijd de combinatie van vetten en suikers in één maaltijd.

6. Schep niet te grote porties

Schep niet te grote porties per keer op en neem daarbij vooral de plantaardige gerechten. (voldoende groenten)

7. Drink veel water

Blijf gedurende de dag veel water drinken. Het helpt je lichaam bij de verwerking van het voedsel. Bovendien eet je tijdens de feestdagen meestal zouter dan normaal.

8.Matig je alcoholinname

Een wijntje bij je kerstdiner is heerlijk en toasten op het nieuwe jaar hoort natuurlijk met champagne. Maar veel alcohol brengt grote schade toe aan je lichaam en zet bovendien je lever aan tot vetopslag.

9. Zorg voor voldoende beweging

Vooral na de maaltijden. Maak een lekkere wandeling of doe spelletjes waarmee in je beweging komt. En als je regelmatig sport, sla dan vooral niet over tijdens de feestdagen. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn.

10. Zorg voor voldoende slaap

Natuurlijk kunnen de feestdagen zelf latertjes worden. Maar dat wil niet zeggen dat je ook alle andere dagen laat naar bed zou moeten gaan. Tijdens de slaap herstelt je lichaam zich het best. Gebruik dus je eventuele vrije dagen ook om eens lekkere lange nachten te slapen. Vermijd eten vlak voor je naar bed gaat, het zal je nachtrust enorm ten goede komen.

11. Trek het initiatief naar je toe.

Misschien is dit wel de beste tip. Als jij de gastvrouw of gastheer bent, als jij kookt, als jij de inkopen doet, dan kun je zelf bepalen wat er op tafel komt. Natuurlijk is dat een behoorlijke uitdaging, zeker als je gasten krijgt. Maar het is ook een prachtige kans om anderen te laten beleven dat een heerlijk en overvloedig kerstmaal ook gezond kan zijn. Maak het royaal en gevarieerd!

Ik wensen je heerlijke en gezonde kerstdagen toe!

Coach Evelyn

Meer info op tijdens onze info momenten of mail naar evelyn@vidasanateam.be voor uw persoonlijke gezondheidscheck.