Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

2 Redenen waarom je maar niet kan vermageren

Kan je je nog herinneren hoe lang je al bezig bent gewicht te verliezen? Heb je op korte termijn weliswaar succes gehad in de strijd tegen de kilo’s, maar kwamen ze na verloop van tijd toch steeds weer terug? Heb je er de buik vol van om het zo hard te proberen? Als dit een troost mag wezen: je bent zeker niet de enige.

Als je echt je dieet op de voet volgt maar wanneer er toch geen neerwaartse beweging in de naald van de weegschaal te krijgen is, dan is dit artikel voor jou bedoeld. In deze bijdrage zullen we twee andere factoren onthullen die kunnen verklaren waarom je inspanningen uit het verleden om gewicht te verliezen steeds opnieuw gefaald hebben.

Als je deze twee factoren nog niet kent, dan kunnen ze misschien helpen om in de toekomst toch met succes en blijvend gewicht te verliezen.

Reden nummer één: een lage insuline gevoeligheid

i-cant-lose-weight
Insuline is het hormoon dat het transport van glucose (bloedsuiker) in ons lichaam gemakkelijker maakt en onze cellen helpt om energie te produceren. Jammer genoeg zullen factoren zoals de leeftijd en een excessieve inname van calorieën leiden tot het minder gevoelig maken van de insulinereceptoren, wat ook bekend staat als insulineweerstand.  Insulineweerstand wordt gekenmerkt door een verhoogd peil aan bloedglucose in ons lichaam. Dit hoge peil aan bloedglucose zorgt voor de vrijgave van meer en meer insuline in ons lichaam, een toestand die ook bekend staat als hyperinsulineamia.

Het probleem is het volgende: een excessieve hoeveelheid insuline wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op obesitas en hartziekten. In een recente studie werd aangetoond dat patiënten die leden aan een hartkwaal een beduidend hoger bloedpeil aan glucose en insuline hebben.

De beste manier om de insulinegevoeligheid weer te herstellen, is, om het simpel te zeggen, dat je gewoon minder moet eten. Het beperken van de calorieën zorgt doorgaans voor een verlaging van het peil aan bloedinsuline en het verhoogt de gunstige effecten van insuline door het hele menselijke lichaam. Niet iedereen is meegaand genoeg en bereid om het aantal calorieën te beperken tot die mate dat het kan bijdragen tot het verbeteren van je insulinegevoeligheid.

Maar zijn nog andere dingen die je dan kan doen? Gelukkig zijn er enkele voedingsstoffen die kunnen helpen en die vlot beschikbaar zijn. We stonden graag even voor u op:

  1. Chromium. De aanbevolen dosis hierbij is 50 mg per dag.
  2. Magnesium. Hier wordt aangeraden 250 tot ongeveer 500 mg dag in te nemen.
  3. Visolie (dierlijk model). De gesuggereerde dosis varieert van 2000 tot ongeveer 4000 mg per dag.
  4. Lipoische olie (dierlijk model). Van deze olie zou je zowat 200 mg per dag mogen innemen.

Fat woman give up wearing her tight jeansWanneer je de insulinegevoeligheid in je lichaam weer te herstellen, dan ben je al een stap dichter om je uiteindelijke doel om een bepaalde hoeveelheid gewicht te verliezen te kunnen verwezenlijken.

Reden nummer twee: dysfunctionele signalen van de vetcellen

Vetcellen staan ook bekend als adipocytes. Hun taak is het om vet op te slaan en weer vrij te geven in je bloedstroom wanneer je lichaam nood heeft aan energie. Dit proces om het vet in ons lichaam te controleren heeft nood aan verschillende signalen van de hormonen en enzymen om deze klus op de juiste manier te kunnen klaren.  Zowel het proces van het ouder worden van het lichaam als het eten van maaltijden met grote hoeveelheden calorieën kan deze belangrijke signalen van de vetcellen in de war brengen.  En wanneer deze cellen hun werk niet naar behoren kunnen uitoefenen, dan zullen de vetcellen de neiging hebben om zowel in afmetingen als in aantallen te groeien. Hier volgt de top drie van signalen van de vetcellen waarvoor we de nodige aandacht moeten hebben want ze kunnen verstrekkende gevolgen hebben.

Top drie van de belangrijke signalen die de vetcellen van ons lichaam ons proberen te vertellen

1. Leptine

Dit is een hormoon dat aan je brein het signaal geeft dat je vol zit. Hierdoor krijgen de vetcellen het teken dat ze een hoeveelheid opgeslagen vet voor energie moeten verbranden. De weerstand tegen dit hormoon kan optreden wanneer het belangrijk signaal van de vetcellen je brein niet bereikt. Dit resulteert vaak in overdadig eten, wat je vetcellen vetter maakt. Het afbreken van de weerstand tegen dit hormoon is een kritische stap op weg naar het corrigeren van de afwijkende signalen van je vetcellen.

2. Adiponectine

Deze stof kan helpen bij het vaststellen van de hoeveelheid vet die in je vetcellen is opgeslagen en van het juiste aantal vetcellen dat je lichaam nodig heeft. Dierlijke modellen tonen aan dat een hoger peil aan deze stof helpt om een aantal vetcellen terug te dringen en ook de insulinegevoeligheid te verhogen.

3. Glycerol 3 fosfaat dehodrogenase (G3PD)

Deze stof zet bloedglucose in vet om. De activiteit van het enzym toont aan waarom diëten op basis van weinig vet alleen niet voldoende zijn om mensen te helpen om op lange termijn gewicht blijvend te verliezen.  Het probleem met dit type van diëten is dat de vetcalorieën doorgaans worden vervangen door koolhydraten. Jammer genoeg zal je wanneer je probeert gewicht te verliezen bij je inspanningen door G3PD gecounterd worden omdat deze stof meteen dieetsuiker omgevormd in opgeslagen triglyceriden.
Overweight woman is fed up and tired of exercising

Wat weerhoudt je er nog van om gewicht te verliezen?

Heel wat mensen hebben de neiging om lichaamsvet op te stapelen. Toch kunnen de onderliggende reden waarom iemand aan gewicht wint van persoon tot persoon grondig verschillen.

Als je zelf hardnekkige pogingen doet om de nodige kilo’s kwijt te geraken maar ondanks alle inspanningen toch niet lijkt in te slagen, dan moet je zeker uitproberen wat hierboven beschreven staat. Neem daarvoor eens contact op met een voedingscoach, die kan jou persoonlijk begeleiden naar dat maatje minder.