Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

20 Feiten & Fabels over Water Drinken

Afbeelding---WaterDrinken01Water drinken is gezond, daar zijn we wel zeker van! Maar hoeveel water moet je precies drinken? Moet je op sommige dagen meer drinken dan op andere? En kan je ook teveel water drinken? Ik heb het onderzocht. En hier zijn de feiten en fabels over water drinken.

Feit!
Water reinigt je lichaam

Water houdt je lichaam schoon. Door voldoende water te drinken kan je een maximum aan gifstoffen afvoeren.

Feit!
Je moet dagelijks minstens 1,5 liter water drinken

We verbruiken iedere dag gemiddeld 2,5 liter water. Die hoeveelheid moeten we dus ook terug zien binnen te krijgen. Met je voedsel neem je ongeveer 1 liter op en de rest haal je binnen via het (water) drinken.

Fabel!
Water drinken helpt om af te vallen

Door meer water te drinken ga je niet sneller afvallen. Dat is helaas een fabel. Het is wel zo dat je je eetlust kan afremmen door veel water te drinken omdat je dan een ‘vol’ gevoel krijgt. Op die manier kan water je dus wel helpen om je dieet te doen slagen.

Feit!
Water houdt je huid jong

Een oude huid is droog en vertoont veel rimpels. Een jonge huid is strak en soepel. Je houdt ze jong door ze goed te hydrateren met crèmes en door het vochtgehalte op peil te houden door voldoende water te drinken.

exercising-with-water-southbay-150x150Feit!
Als je niet genoeg water drinkt kan je uitdrogen

Je kan bijna een maand zonder voedsel verder, maar zonder water dat houdt je als mens maximaal een week vol. Als je te wienig water drinkt dan droog je uit.

Feit!
Tijdens het eten drink je beter zo weinig mogelijk

Om je maag gezond te houden moet je de zuurgraad op peil houden. Als je tijdens het eten of vlak voordien te veel drinkt dan opent je maag te snel. Daarom drink je best een kwartier voor je aan tafel gaat niet meer en drink je slechts een klein glaasje tijdens het eten. Zo kan je voedsel het best verteren.

Fabel!
Flessenwater is beter dan kraantjeswater

Vroeger was kraantjeswater drinken minder gezond omdat het chloor bevatte. Maar die tijden zijn gelukkig al lang achter de rug. Wel zit er in kraantjeswater calcium, maar dat is goed voor je botten. Als je dit niet lekker vindt kan je het water filteren met een speciale filterkan.

Fabel!
Je kan water best zo koel mogelijk drinken

Je water echt ijskoud drinken is niet nodig. Je bewaart het best bij een temperatuur van ongeveer vijf graden. Dan wordt water het makkelijkst opgenomen door je lichaam.

icecubes-150x150Feit!
Warm water zorgt sneller voor ijsblokjes

Heb je snel ijsblokjes nodig om je water af te koelen? Vul de vormpjes dan eens met warm water. Het klinkt misschien heel onlogisch, maar warm water bevriest veel sneller dan koud of lauw water.

Feit!
Te veel water drinken is gevaarlijk

Als je te veel water drinkt – denk aan 4 liter per dag of meer – dan kunnen je nieren de hoeveelheid vocht eenvoudigweg niet verwerken. Het resterende vocht trekt naar je lichaamscellen en die zwellen vervolgens op. Dan heb je een zogenaamde watervergiftiging en in het ergste geval kan je daar zelfs van sterven.

Fabel!
Voor iedere tas koffie moet je twee glazen water drinken

Je hoeft niet iedere tas koffie met twee glazen water te compenseren. Maar weet wel dat koffie je lichaam net uitdroogt in plaats van hydrateert. Dus je let er best wel op dat je zeker een glas water drinkt voor iedere tas koffie, om je vochtbalans op peil te houden. Hetzelfde geldt trouwens ook voor ieder glas alcohol.

Feit!
Bronwater is niet hetzelfde als mineraalwater

De kwaliteit van bronwater is in feite vergelijkbaar met die van kraantjewater. Mineraalwater wordt niet gezuiverd en mag over meer of minder van bepaalde mineralen beschikken dan bronwater. Bronwater mag bovendien ook vervoerd worden voor het de fles ingaat en mineraalwater niet.

Feit!
Waterflesjes kunnen bederven

Waterflesjes waar je rechtstreeks uit gedronken hebt, die kunnen inderdaad bederven. Ook een glas water dat je aan de lucht hebt laten staan, daar kunnen bacteriën in ontstaan. Water dat al meer dan 12 uur aan de lucht is blootgesteld, daar drink je best niet meer van.

Feit!
Water geeft energie

Als je te weinig water drinkt gaan je organen minder goed functioneren waardoor je je vermoeid voelt. Omgekeerd krijg je energie als je dagelijks voldoende water drinkt.

Feit!
In de VS wordt water gefluorideerd

In de Verenigde Staten geloven ze dat ze door fluor aan het water toe te voegen tandproblemen vermijden bij de bevolking. Bij ons denken ze dat het net voor klachten aan je gebit zorgt…

woman-drinking-water-green-straw-150x150Feit!
Van water met limoen val je sneller af

Limoen is een goede vetverbrander. Als je ‘s ochtends een halve limoen uitperst in je eerste glas water dan zal je lichaam overdag makkelijker vetten verbranden. Bovendien zorgt limoen ook voor een natuurlijke reiniging van je lichaam.

Feit!
Water drinken voor het slapen gaan voorkomt een kater

Hoofdpijn na een nachtje stappen heeft alles te maken met je hersenen die zijn uitgedroogd door de alcohol. Als je voor het slapen gaan nog enkele glazen water drinkt geef je je hersenen de nodige portie vocht waardoor ze de volgende dag veel minder uitgedroogd zullen zijn.

Feit!
‘s Zomers moet je meer water drinken

Als het tijdens de zomer warm weer is dan verliezen we veel meer vocht door het zweten. Het is daarom ook aangeraden om op zo’n dagen de ideale hoeveelheid van 1,5l op te trekken naar 2 à 2,5l water per dag.

Feit!
Als je zwanger bent moet je meer water drinken

Een zwangere vrouw heeft in de eerste plaats meer water nodig omdat ze voor twee moet drinken. Daarnaast is water essentieel voor de groei van de baby. Drie liter per dag is daarom zeker aangeraden. Watertekort kan voor je kindje zelfs ernstige complicaties opleveren.

Feit!
Van uit een fles drinken krijg je rimpels

Mensen die hun lippen vaker tuiten krijgen sneller lijntjes en rimpels op hun bovenlip. Wil je deze rimpels vermijden? Drink dan zo weinig mogelijk uit een flesje of van een rietje.