Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

5 soorten voedsel om je beter in je vel te voelen

Afbeelding---Beter-in-velBen je op zoek naar manieren om je gemoedsgesteldheid wat te kruiden? De soorten voedsel die je kunt eten zullen op termijn zeker een groot verschil maken en je je goed in je vel doen voelen.

Dit komt wellicht niet helemaal als een verrassing, want eten is voor ons uiteindelijk toch een van de meest bekende en meest toegankelijke manieren om te genieten van het leven van elke dag.

Zo laten we er maar eens dieper op ingaan en kijken hoe eten je leven op een gunstige manier kan veranderen. Misschien hebben een aantal van je favoriete bronnen van voeding wel onze lijst gehaald en dan zit je goed !

We zullen ze met de Engelse term ‘mood food’ omschrijven.

Mood food nr 1 : gekruid voedsel

Wanneer je sterk gekruid voedsel tot je neemt, zorgt dit in het brein van de mens voor een perceptie van pijn. Hieruit voortvloeiend betekent dit ook dat er stromen van endorfines vrijkomen, dit zijn stoffen die je helpen om je beter in je vel te voelen. Endorfines kunnen we omschrijven als de chemische stoffen in je lichaam die nodig zijn om je goed te voelen. Ze hebben duidelijk een effect op het bestrijden van gevoelens van depressie. Het kan dan ook geen wonder genoemd worden dat bepaalde mensen letterlijk verslaafd zijn aan voedsel met de nodige pittige kruiden. Ze hebben wellicht ervaren, zij het misschien onbewust, dat ze zich daardoor beter gaan voelen.

Mood food nr 2 : fruit en groenten

Ook deze conclusie zal wellicht niemand die vertrouwd is met gezonde voeding verwonderen. Een recente studie toonde nog maar pas aan dat mensen die dagelijks fruit of groente per dag eten zich ook daadwerkelijk beter in hun vel voelen. Deze studie is het resultaat van een onderzoek dat werd uitgevoerd op de eetgewoonten van 281 mensen. De studie is in die zin belangrijk dat ze eens te meer weet aan te tonen dat je zeker geen ongezond zogenaamd comfortvoedsel moet gaan eten wanneer je je niet goed in je vel voelt. Want het leidt alleen maar tot het omgekeerd effect en je gaat je nog maar slechter beginnen te voelen.

Mood food nr 3 : donkere chocolade

Chocolate_-_stonesoup
Goed nieuws voor de liefhebber van chocolade! Het eten van chocolade is een activiteit die velen onder ons gelukkig maakt. Dat is dus, zo bewijzen de studies, allerminst een toeval te noemen. Wat veel mensen niet weten, is dat er intussen bij de studie naar de effecten van het eten van chocolade een aantal kalmerende en rustgevende effecten naar voren zijn gekomen. Zo verwijzen we naar een klinische studie die werd opgevoerd op een groep van personen die had aangegeven te lijden aan hoge niveaus van stress. Deze groep van mensen kreeg gedurende een periode op dagelijkse basis 40 gr donkere chocolade te eten. Na twee weken werd vastgesteld dat het peil van hun stresshormonen duidelijk was gedaald.

Mood food nr 4 : kurkuma

Kurkuma
Met kurkuma zijn we al aan de vierde en voorlaatste van onze potente ‘mood foods’ aanbeland. Ook dit kan geen toeval genoemd worden. Heb je ooit kip gebakken of gebraad, gekruid met kurrie? De gele kleur die dit kruid aan de kip meegeeft is afkomstig van kurkuma, een Indisch krachtig kruid. Binnen kurkuma werd een belangrijk ingrediënt teruggevonden dat curcumine heet. Uit studies in een klinische omgeving is intussen gebleken dat deze stof net zo effectief kan zijn als het befaamde geneesmiddel Prozac om een depressie mee te bestrijden. Kurkuma is een erg veelzijdig kruid. Je kan het in de keuken gebruiken bij zowat al je verschillende soorten schotels. Het geeft aan je gerechten een subtiele extra smaak mee en het grote pluspunt is dus ook nog eens dat het extreem gezond is.

Mood food nr 5 : yoghurt

Last but not least is yoghurt. Ook hier kan van toeval geen sprake zijn, zo heeft de wetenschap intussen bewezen. De zogenaamde probiotics in yoghurt zijn niet alleen goed voor je maag, darmen en vertering, maar ze hebben ook nog eens een weldadig effect op de werking van het brein. Studies die werden uitgevoerd op dieren hebben dit intussen weten te bewijzen. Er werd aan dieren probiotics gegeven, en deze zorgde voor een toename van de aanmaak van GABA, een neurotransmitter met een duidelijk kalmerende werking.

De finale conclusie

Het feit dat je je goed voelt na het drinken van een lekkere kop thee is zeker niet zomaar toeval te noemen. Bepaalde bronnen van voedsel hebben inderdaad een kalmerend effect, en er zijn intussen de nodige wetenschappelijke studies voorhanden om dit ook te bewijzen. Onthoud dus zeker deze tip: als je echt aan je gezondheid wil werken en je goed in je vel wil voelen, dan moet je zeker je eetpatroon aanpassen en gebruik maken van bovenstaande lijst met mood foods !

Laat je eetpatroon eens evalueren tijdens een welzijnsevaluatie.