Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

6 Tips om verantwoord te sporten bij warm weer!

Afbeelding---SportWarmDe combinatie van warm weer met luchtvervuiling zorgt voor hoge ozonconcentraties. Zowel hitte als ozon kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid, al verhogen de gezondheidsrisico’s opmerkelijk wanneer u lichamelijke inspanningen doet (of alcohol drinkt, ter info). Hier vindt u een aantal tips ter bescherming.

De hitte op zich kan al aanleiding geven tot uitdroging, hittekrampen of uitputting, maar de hoge ozonconcentratie kan verantwoordelijk zijn voor kortademigheid, oog- en keelirritaties en hoofdpijn. Vooral op de luchtwegen kan ozon een grote invloed uitoefenen: zo doet het gas de longcapaciteit met gemiddeld tien procent dalen, wat vooral voor sporters nefast kan zijn.

Wil dat zeggen dat u de komende dagen niet mag sporten? Neen. Al zijn er toch een aantal belangrijke voorzorgsmaatregelen die u in dat geval best in acht kan nemen.

1. Basisbescherming
Basisbescherming tegen de zon: een hoofddeksel of lange mouwen kunnen wonderen doen. Ook zonnecrème is onontbeerlijk, maar dat wist u natuurlijk al.

2.Voldoende drinken
Voldoende drinken, best nog voor je eigenlijk dorst hebt: minstens 1,5 à 2 liter water per dag wordt aangeraden. Tijdens en na het sporten mag u die hoeveelheden vanzelfsprekend verhogen, om uitdroging te vermijden. Alcoholische dranken en cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee of cola zijn af te raden.

3. Vroeg in de ochtend of laat in de avond
Op dagen met verhoogde concentratie wordt aangeraden het trainingsschema aan te passen: wie toch wil sporten, doet dat best vroeg in de ochtend of laat in de avond, als de ergste ozonpieken voorbij zijn.

4. Een groene of bosrijke omgeving
Sporten in een groene of bosrijke omgeving biedt geen oplossing tegen ozonvervuiling: de gemeten concentraties aan ozon zijn er vaak zelfs hoger dan in de stad. Binnenshuis zijn de concentraties gemiddeld wel de helft lager dan in de buitenlucht. Train op bosgrond of gras, dit is koeler dan op asfalt die de warmte terugkaatst.

5. Natte kleren
Blijf na het sporten niet te lang in natte kleren lopen maar trek snel wat anders aan.

6. Eet gezond
Eet gezond, vetarm maar wel voedingsmiddelen met veel mineralen zoals volkorenbrood, fruit, groentesoep, müsli,… Doe gerust wat meer zout in je eten, zout houdt water vast in je lichaam.