Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

7 tips om buikvet kwijt te raken!

Afbeelding---buikvet02Buikvet kwijtraken… Enorm veel mensen proberen het.

Zelfs veel slanke en volslanke mensen hebben immers een buikje. Een bierbuik kun je het niet noemen, maar een wasbordje is het zéker niet. Je buikvet weg trainen is echter een lastige opgave. Als je probeert te vermageren, blijven de vetstapeling op je buik en je love handles vaak als laatste over. Dit laatste buikvet is lastig om te verliezen.

Je dient er keihard voor te knokken en enorm veel doorzettingsvermogen te tonen. Hierbij 7 tips om je buikvet kwijt te raken en uiteindelijk zelfs een wasbordje te bewerkstelligen.

1. Eet gezond om buikvet kwijt te raken

Je kunt goed ontwikkelde buikspieren hebben, ook al heb je een laagje buikvet. Door het buikvet zie je de spieren gewoon niet. Door gezond, gevarieerd en uitgebalanceerd te eten, zorg je ervoor dat er minder lichaamsvet wordt opgeslagen en meer lichaamsvet wordt verbrand.

Enkele tips voor gezond eten zijn:

  • Nuttig dagelijks 1 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht.
  • Verdeel je calorie-intake over 6 kleine maaltijden per dag.
  • Drink royaal water.

Om buikvet tegen te gaan is het uiteraard niet raadzaam om vette snacks te nuttigen. Eet in plaats daarvan voldoende groenten en fruit, vezels, essentiële eiwitten en langzame, gecompliceerde koolhydraten. Je calorie-inname beperken is doorgaans niet eens nodig om van je buikvet af te komen, zorg er echter wel voor dat je gezonde keuzes maakt.

2. Buikvet kwijtraken? Doe cardiotraining!

Alle sporten en oefeningen die je hartslag verhogen, zijn goed voor vetverbranding. Hardlopen, crosstrainen, hometrainen en fietsen zijn prima oefeningen. Door een half uur tot een uur aan cardio te doen, verbrand je zeker buikvet.

3. Afvallen rond je buik met krachttraining

young-woman-doing-sit-ups
Krachttraining voor een strakker lichaam - Alleen afvallen zorgt nog niet per se voor een strakke en sexy buik. Hiervoor heb je ook krachttraining nodig. Belangrijk hierbij is dat je niet alleen je buikspieren traint, maar ook andere grote spieren en spiergroepen zoals je onderrug en je bovenbenen. Je lichaam wil namelijk altijd een balans creëren qua spiermassa. Door de grootste spieren mee te nemen in je training, krijg je automatisch ook een mooiere, gespierde buik.

4. Stem eten & bewegen op elkaar af

De energie die je lichaam opneemt uit voeding wordt grotendeels verbruikt voor lichamelijke activiteiten en deels opgeslagen als lichaamsvet. Als je naar verhouding meer eet dan je beweegt, slaat je lichaam meer buikvet op. Als je echter meer beweegt dan je eet, heeft je lichaam niet genoeg brandstof en gaat het spieren afbreken. Zorg daarom dat je niet te veel, maar zeker ook niet te weinig eet.

Zorg er bovendien voor dat je de juiste brandstof gebruikt.

5. NOOIT lijnen & crashdiëten om je buik te vermageren

Er is nog nooit iemand buikvet kwijtgeraakt door uitsluitend rigoureus te lijnen. Je verliest misschien kilo’s, maar je krijgt geen magere, strakke buik. Het is dan ook veel beter om voldoende of zelfs veel te eten als je buikvet wilt wegtrainen.

Als je veel aan cardio training en krachttraining doet, heeft je lichaam namelijk voldoende calorieën nodig om je spieren van energie te voorzien en voldoende voedingsstoffen om je spieren te herstellen en te vergroten.

Let op: Als je tegelijkertijd gaat sporten en lijnen, gaat je lichaam de eiwitten in je spierweefsel als brandstof gebruiken. Hierdoor zullen je spieren verdwijnen, en dat wil je juist voorkomen!

6. Verdeel je aandacht over je lichaam om je buik vermageren

gallery-1436536880-sit-ups
Doe niet uitsluitend buikspieroefeningen als je je buik wilt vermageren, maar train ook je benen, armen, schouders, borst en rug. Als je totale lichaamsvetpercentage daalt en je spiermassa stijgt, kan je buik namelijk niet achterblijven. Bij sommigen blijft het buikvet als laatste over, maar uiteindelijk zul je ook je buikvet kwijtraken. Raak niet te snel gedemotiveerd, want naarmate je spieren groeien, versnelt je stofwisseling en zul je steeds sneller en efficiënter buikvet kwijtraken en je buik vermageren.

Om je buik te vermageren en buikvet kwijt te raken, moet je dus al je spiergroepen aanspreken en je lichaam zo ver mogelijk  “droogtrainen”.  Op den duur volgt je buik vanzelf

7. Eiwitten & aminozuren

Eet relatief veel eiwitten uit mager vlees, vis, eieren, kwark, yoghurt, noten, pindakaas en soja (tofoe, tempeh & seitan). Neem desgewenst dagelijks een eiwitrijke shake om je eiwit-inname aan te vullen. Eiwitbouwstenen oftewel aminozuren zijn namelijk van cruciaal belang voor het behouden, herstellen & groeien van spierweefsel.

Let op: er is geen magische methode om buikvet te doen wegsmelten. Trap vooral niet in ‘fatburners’ en speciale ‘wegsmelt-diëten’. Buikvet kwijtraken & je buik vermageren kost ALTIJD bloed, zweet en tranen.

Conclusie

Wanneer je begint met afvallen rond je buik en buikvet verbranden, dien je je levensstijl en eetpatroon aan te passen. Bereken hoeveel calorieën je per dag eet en schrap er wekelijks 250 totdat je als man zijnde rond de 2500 kcal zit en als vrouw zijnde rond de 2000 kcal.

m_3348964_bnkvG1mLsbksZodra je eenmaal zichtbaar vet rond je buik verliest, kun je het beste 3 keer per week een set buikspieroefeningen voor krachttraining doen en 2 keer per week 45 minuten cardio.

Als je echt wilt en echt doorzet heb je op den duur gegarandeerd een sixpack. Niet binnen een maand zoals sommige websites beloven, maar wel na een jaar. Dit lijkt misschien lang, maar zodra je gewend bent aan je nieuwe, actieve leefstijl, wordt buikvet verbranden een hobby en is het niet langer een onaangename verplichting.

Kom je graag eens kennis maken met onze gratis coaching contacteer mij dan vrijblijvend via evelyn@vidasanateam.be of vul het contact formulier in op de contact pagina.