Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Cholesterol teveel?

afbeelding-cholesterol1

Heeft u last van teveel cholesterol? Weet dan dat u door verstandig te eten en regelmatig te bewegen uw cholesterol kan verminderen.

Verhoogd risico cardiovasculaire aandoeningen

Cardiovasculaire aandoeningen, zoals bv. een hartinfarct, zijn in Europa een van de grootste doodsoorzaken. Reden genoeg dus om uw cholesterol tijdig te verminderen!

Heb ik te veel cholesterol?

Uw huisarts kan u na een bloedonderzoek snel vertellen of u een teveel aan cholesterol heeft.
De resultaten die u daar te zien krijgt, zijn de totale cholesterolgehaltes, maar er is een groot verschil tussen de zogenaamde goede of HDL-cholesterol en slechte cholesterol.

De slechte of LDL-cholesterol dient lager te zijn dan 2,2g/l indien er voor de rest geen andere risicofactoren zijn. Heeft u nog andere risicofacteren, dan zal deze limiet verlagen. Dit gebeurt bijvoorbeeld in het geval u diabetestpatiënt bent of er in de familie reeds cardiovasculaire problemen voorkomen.

Hoe cholesterol verminderen?

  1. Eet voldoende vis. Minstens 2x/week. Op die manier consumeert u voldoende poly-onverzadigde omega-3 vetzuren. U houdt niet van vis? Probeer dan een voedingssupplement met omega-3 vetzuren.
  2. Eet meer voedingsvezels en micronutriënten van bv. groenten en graanproducten.
  3. Zorg dat u niet te veel verzadigde vetten binnenkrijgt. Deze vindt u vooral in rood vlees, charcuterie en sausgerechten.
  4. Geef de voorkeur aan plantaardige ipv dierlijke vetten.