Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

De waarheid over suiker in fruit

Afbeelding---Suiker-in-fruit

Je hebt het wellicht al horen zeggen “fruit zit vol suiker”.

De gedachte dat fruit opeens slecht is om te eten is ontstaan door de rage rond het calorie arm dieet enkele jaren terug. En de mythe blijft. Er gaat geen week voorbij dat niet iemand mij verteld dat ze fruit vermijden, want het is “allemaal suiker” of “het zit vol koolhydraten”. Ik wil dit recht zetten en ga een aantal van ‘s werelds gezondste voedingsmiddelen – verse, hele vruchten verdedigen.

Suiker in fruit – wat zijn de feiten?

Eerst en vooral wil ik het “fruit is suiker” statement verdedigen, omdat het gewoon verkeerd is. Vers fruit biedt zoveel meer dan de natuurlijke suikers die het bevat: er zit namelijk ook water, vitaminen, mineralen, vezels en fytonutriënten in (deze natuurlijke plantaardige stoffen bieden een brede waaier aan gunstige effecten voor ons lichaam. Waar anders kan je een pakketje als dit vinden voor ongeveer 75 calorieën per portie?

Het idee dat fruit “vol zit met koolhydraten” of “vol met suiker” moet ook in perspectief worden gezet. Het is waar dat wanneer je fruit eet, de overgrote meerderheid van de calorieën die je verbruikt geleverd worden door koolhydraten – meestal in de vorm van fructose, wat de natuurlijke suikers in fruit zijn.

Maar dat is zijn natuurlijke eigenschap en niet alleen van fruit, maar van alle plantaardige voedingsmiddelen – ze zijn voornamelijk koolhydraten (en dat betekent niet alleen natuurlijke suikers, maar ook gezond zetmeel  evenals structurele elementen, zoals cellulose, dat vezels biedt). Als je groenten eet, komt de meerderheid van de calorieën dat je eet ook van koolhydraten. Maar je hoort mensen niet klagen dat groenten “vol met koolhydraten” zitten.

Happy children eating appleVóór aleer je voedingsmiddelen bestempelt als vol met suiker, of te hoog in koolhydraten, overweeg dan niet alleen de hoeveelheid suiker of koolhydraten dat je eet, maar ook de vorm van de koolhydraten. Er is een groot verschil tussen de voedingswaarde van de natuurlijke koolhydraten in fruit en andere plantaardige voedingsmiddelen – de suikers, zetmeel en vezels – en wat er gevonden (of, beter gezegd, wat er niet gevonden) wordt in alle lege calorieën die we eten uit toegevoegde suikers die hun weg vinden in alles van wafels tot sausjes.

En dan nu een portie fruit, over hoeveel suiker hebben we het, eigenlijk? Een gemiddelde appelsien heeft ongeveer 12 gram natuurlijke suiker (ongeveer 3 theelepels) en een kommetje aardbeien heeft ongeveer 7 gram – dat is minder dan twee theelepels. En hoe dan ook, krijg je ook 3 gram vezels, ongeveer een dag volle aan vitamine C, gezonde antioxidanten, een aantal foliumzuur en kalium – en het kost je ongeveer 50 of 60 calorieën. “Alleen maar suiker”? Ik denk het niet.

Daarentegen zal een flesje van 20cl cola u ongeveer 225 calorieën bezorgen en, ik hoef het eigenlijk niet te zeggen, het bevat niets van antioxidanten, vitaminen, mineralen of vezels. Je bent gewoon koolzuurhoudend water aan het slikken, misschien wat kunstmatige kleur en smaak, en iets in de buurt van 60 gram toegevoegde suiker.

Nu dat is wat ik noem “vol met suiker”.

Contacteer mij dan vrijblijvend voor een evaluatie van uw eet- en leefpatroon via evelyn@vidasanateam.be.