Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Drink veel water

Afbeelding---WaterDrinken02Er zijn uiteenlopende meningen over het drinken van water. Dit belet niet dat het veel belangrijker is dan voedsel. In de Turkse gevangenissen overleefden mensen in hongerstaking 280 dagen zonder voedsel maar 3 dagen zonder water is al catastrofaal. Drinken als je dorst hebt is een onbetrouwbare barometer. Door weinig te drinken raken de smaakpapillen uitgedroogd en vermindert het dorstgevoel, zodat je minder drinkt. Het is ook niet zo dat water vervangen kan worden door koffie, frisdranken, alcoholische dranken. Deze bevatten telkens belastende stoffen die ook weer verwijderd moeten worden en dus extra werk vragen.

Eigenaardig toch: “mijn vrouw heeft nog nooit haar ruiten gewassen met koffie, bier of wijn.”

Zo’n opmerking lijkt simplistisch maar elk argument die het belang van de inname van zuiver water in vraag stelt houdt geen steek. De belangrijkste molecule in ons lichaam is water. Alles goed en wel geteld bestaan wij voor 75 % uit watermoleculen H2O en we verdampen minstens 2-3 liter per 24 uur. Dat moet een stuk bijgevuld worden anders drogen we uit, wat een versneld verouderingsproces betekent. Kijk naar de mensen die leven in waterarme gebieden, ze zien er 20-30 jaar ouder uit dan hun chronologische leeftijd. Daarom blijft de regel om te streven naar een extra waterinname van 1 liter per 40 kgr lichaamsgewicht. Je kan eralleen maar mee winnen. Een goede gewoonte is alvast een groot glas water drinken voor iedere maaltijd, dat remt de eetlust en stimuleert de aanmaak van verteringssappen.

Woman Drinking WaterEen van de belangrijkste oorzaken van constipatie is juist te weinig water innemen. Elke dag produceert het spijsverteringssysteem 9 liter sappen die vanuit de bloedbaan in het verteringskanaal gedumpt wordt. Dank zij onze dikke darm wordt dat vocht grotendeels terug opgenomen anders zouden we dagelijks meer dan 9 liter water moeten drinken en elimineren. Als er nu niet genoeg water binnenkomt probeert de dikke darm zo veel mogelijk vocht te recupereren. Daarbij droogt de stoelgang uit wat constipatie sterk bevordert. Met één nacht slapen verliezen we door verdamping al bijna 1 liter: dat moet ’s morgens weer aangevuld worden. Daarom is het meestal een zeer goede gewoonte om ’s morgens direct een groot gelas water te drinken.

Telkens komt dezelfde klacht terug: “als ik veel water drink dan moet ik te vaak gaan plassen”. Hierbij wordt vergeten dat het tijdelijk nodig kan zijn om de blaas een stuk te trainen zodat hij meer urine kan ophouden. Dat kan enkele weken duren maar de winst is voor de rest van je leven gigantisch.

Ben jij ook benieuwd naar hoeveel water jouw lichaam bevat? Kom dan eens langs voor een lichaamsanalyse met bodyscan, dan weet je meteen of je niet teveel of te weinig water drinkt.