Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Gezond Genieten in de Zomer: 5 Tips!

Afbeelding-ZomerFriendsMet afvallen wil je je met warm zomerweer niet altijd bezighouden. Maar je wilt ook je gezondheid niet aan je laars lappen. Het is de kunst een balans te vinden tussen genieten en gezondheid. Hier zijn enkele tips!

1. Genieten van gezonde keuzes
Tijdens de zomermaanden is het vaak makkelijk om een gezondere keuze te maken. Je hebt minder trek door de warmte, er is volop keuze in overheerlijk zomerfruit en je beweegt automatisch meer. Het is immers veel aantrekkelijker in de buitenlucht te wandelen, te spelen of hardlopen dan binnen te zijn of trainen in de sportschool.

Geniet volop van het fruit dat nu overal verkrijgbaar is. Maak fruitsalades, smoothies of neem ze mee in het handje. De zoete smaak zorgt ervoor dat het net kleine snoepjes lijken. Een lekker en fris tussendoortje met veel vitamines!

2. Genieten van gezond eten
Neem bij warm weer vaker een maaltijdsalade als avondmaaltijd. Let hierbij goed op de ingrediƫnten en de dressing, want deze kunnen ervoor zorgen dat de salade een caloriebom wordt.

Als je van kaas houdt in je salade, kies dan mozzarella, gran padano of parmezaanse kaas in plaats van geitenkaas, blauwe kaas of 48+ kaas. Dat scheelt veel vet. Maak de dressing zelf van 3 delen olijfolie, 1 deel azijn, een gesnipperd uitje, mosterd, honing, peper en zout. Simpel, en erg lekker!

3. Genieten van re4000340005754gelmatig eten
Blijf ook in de zomermaanden regelmatig eten. Door het wisselende weer en de lange dagen, kan dit nogal eens veranderen.

Leer jezelf een soort schema aan. Bijvoorbeeld: Ontbijt tussen 7:00 en 9:00, lunch tussen 12:00 en 14:00 en neem de avondmaaltijd tussen 18:00 en 20:00. Tussendoor neem je 3 tot 4 tussendoortjes.

Je zult minder trek hebben, zeker als je jezelf lekker bezighoudt.

4. Genieten van vocht
Af en toe een verkwikkende plons in een meer, de zee of een zwembad draagt flink bij aan je geluksgevoel! Ook word je blij van veel water drinken en groene thee. Het vervangt gelijk de overbodige frisdranken en vruchtensappen die je misschien drinkt. Houd altijd een fris flesje water binnen handbereik.

Tip: Voeg wat plakjes komkommer of muntblaadjes toe aan je water! Ook heerlijk is een kan groene thee laten afkoelen in de koelkast en dat in je flesje doen.

5. Genieten van gezonde snacks
Als je drie tussendoortjes eet op een dag mag daar zeker iets tussen zitten dat voelt als een ware traktatie. Wat dacht je van een handje gemengde noten met een handje gedroogd fruit? Zoals cranberries, abrikozen, dadels en vijgen.

Tegenwoordig kun je ook gedroogde mango, kiwi, appel en veel meer kopen, bijvoorbeeld op de markt.

Nootjes en gedroogd fruit zorgen samen voor een ware smaaksensatie in je mond en het is superverzadigend. Elk hapje smaakt anders. Bovendien zitten noten boordevol gezonde vetten en vitamine E en gedroogd fruit vol vezels, vitamines en mineralen. Hiermee kun je er wel even tegenaan!