Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Gezonder leven en afvallen zónder dieet. Het is mogelijk!

Kreur op je bord

Gezonder leven willen we allemaal wel. En misschien wil je ook wel een paar kilo kwijt. Maar, laten we eerlijk zijn, het liefst wil je daar niet al te veel moeite voor doen. Gelukkig kun je al heel veel bereiken zonder dieet. Zelfs zonder dat je daar heel veel voor hoeft te doen.

MEER WATER DRINKEN
Natuurlijk is het verstandig om op te letten wat je drinkt, want ook in gezonde vruchtensappen en smoothies zitten behoorlijk wat calorieën. Water drinken is dan een goed alternatief. Bovendien blijkt dat water je echt kan helpen met afvallen. Hoe het precies komt weten onderzoekers nog niet, maar het blijkt dat als je een halve liter water drinkt voor elke maaltijd, je makkelijker gewicht verliest.

Britse onderzoekers deden een onderzoek onder 84 volwassenen met overgewicht. De helft van de groep dronk drie maanden lang een halve liter water voor elke maaltijd en verloor 2,4 kg. De andere helft dronk geen water en viel 1,2 kg af. Volgens de onderzoekers zou het kunnen dat water je een vol gevoel geeft, maar dan zou je juist als dat effect is verdwenen meer gaan snacken. Het kan ook zijn dat water de energie-inhoud van de maaginhoud laat afnemen. Hoe dan ook, een extra glas water achterover klokken klinkt niet verkeerd.

GOED KAUWEN
Soms kan het heel simpel zijn: kauw op iedere hap minstens een keer of twintig. Als je rustig eet en goed kauwt, voorkom je dat je te veel eet. Je merkt namelijk eerder dat je vol zit,.

NEEM KLEINERE PORTIES
Gezonde calorieën zijn óók calorieën. Je strooit gemakkelijk nog even wat gedroogde vruchten of superfoods door je bakje yoghurt, of blijft maar eten van dat gerecht met noten en avocado. Hartstikke gezond, maar het betekent niet dat je er onbeperkt van kunt eten zonder aan te komen. Helaas. Maak je porties daarom wat kleiner. Je zult merken dat je dan eigenlijk ook prima vol zit.

VERANDER JE EETPATROON GELEIDELIJK
Je hele eetpatroon in een klap omgooien is ongelooflijk moeilijk en bovendien heel lastig om vol te houden. Verander daarom langzaam en neem concrete stappen. Bijvoorbeeld door iedere dag vijf minuten langer te lopen of door je thee in het vervolg zonder honing te drinken. Baby steps.

SLAAP GENOEG
Slapend afvallen, klinkt dat niet als een droom? Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die gemiddeld 8 tot 8,5 uur slapen het minste lichaamsvet hebben. Ook blijkt dat mensen die iedere dag rond dezelfde tijd naar bed gaan en opstaan slanker zijn. Toch geldt niet hoe meer slaap hoe beter. Als je langer dan 8,5 uur slaapt heb je juist weer kans op meer lichaamsvet.

Like mij op Facebook voor nog veel meer van dit soort leuke verhalen.