Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Heeft de kleur van fruit een betekenis?

Afbeelding---Fruit-1

Groenten en fruit zijn gezond. Ze bevatten vitaminen, mineralen en bovendien maar weinig calorieën. Maar er is meer…

Niet alleen zijn verse, knapperige groenten en geurig, rijp zomer fruit een genot voor de tong maar ook vormen ze een kleurrijk schouwspel. Het geelrode huidje van sappige perziken, het feloranje van worteltjes, de glanzende paarsbruine tint van aubergines, het zachte oranje van rijpe abrikozen, het oranjerood van zongerijpte tomaten, het zachtgroene vruchtvlees van een meloentje…

Prachtige kleurschakeringen die alleen de natuur weet samen te stellen. Het leuke hiervan is dat elke kleur iets over de eigenschappen van het fruit en de groenten zegt. De ‘belangrijkste kleuren’ voor deze zonovergoten periode zijn misschien wel oranje en rood. Fruit en groenten die oranje of rood gekleurd zijn, bevatten namelijk veel bètacaroteen en vitaminen die de vorming van vrije radicalen tegengaan. En dat hebben we precies nodig als we onze huid meer dan normaal blootstellen aan de zon. Maar onderschat ook de paarsgekleurde groenten en vruchten niet.
2.fruit-textures

Oranje en rode fruit- en groentesoorten

Oranjerode fruit- en groentesoorten bevatten vooral veel bètacaroteen (vooral de worteltjes staan hierom bekend). Bètacaroteen stimuleert de aanmaak van melanine, de natuurlijke bescherming van de huid tegen UVA en UVB straling. Verder bevatten deze fruit- en groentesoorten ook veel vitaminen die de vorming van vrije radicalen (boosdoeners voor de huid) tegengaan en dus veroudering zoveel mogelijk tegengaan. Gele, oranje en rode vruchten en groenten hebben voorts een goede invloed op onder meer ons natuurlijke afweersysteem, op de huid en op ons gezichtsvermogen.

Voorbeelden van oranjerode fruit – en groentesoorten zijn: abrikozen en perziken, meloen, sinaasappels, worteltjes, rode paprika’s (maar ook Spaanse pepertjes – een pure vitaminebron).

Gele fruit- en groentesoorten

Gele fruit- en groentesoorten zoals peren, appels, venkel, uien en knoflook zijn goed voor je cholesterolgehalte en voor hart en bloedvaten.

Paarse fruit- en groentesoorten

Paarse fruit- en groentesoorten zoals vijgen, pruimen, bosvruchten, maar ook radijsjes en aubergines hebben een goede invloed op de urinewegen (maar ook op de stoelgang, in het bijzonder vijgen) en op hart en bloedvaten. Vooral bosvruchten zijn rijk aan bioflavonoiden (familie van vitamine c) die de haarvaatjes versterken (en ondermeer couperose kunnen tegengaan).

fresh-green-vegetables-fruit-collection-white-wooden-background-67413170Groene vruchten en groen fruit

Groene vruchten en groen fruit zijn vooral goed voor je botten, tanden en het gezichtsvermogen. Denk hierbij aan de verschillende slasoorten, courgettes, kiwi’s en groene druiven.

Natuurlijk overlappen de bovenstaande categorieën elkaar en hebben alle vruchten en groentesoorten apart gezien nog veel meer goede eigenschappen dan hierboven is opgesomd. Maar toch is het leuk om op grond van de kleur al iets meer over een vrucht of groentesoort te kunnen zeggen. Een extra stimulans om je deze zomer te laven aan groenten en fruit. Voor een mooiere huid, glanzend haar en een gezonder lijf dan ooit!

Belangrijk: Natuurlijk is het niet zo dat je door een bepaalde fruit- of groentesoort te eten, een gezondheidsprobleem kunt oplossen. Raadpleeg bij gezondheidsklachten altijd een dokter.

Welk fruit mag ik eten tijdens mijn dieet?

Niet alle fruit is aan te raden bij een dieet. Voor meer info bekijk de pagina over fruit eten tijdens een dieet.