Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Hoe betrouwbaar is BMI?

Hier op mijn website kun je je BMI berekenen. BMI staat voor Body Mass Index en wordt al meer dan 100 jaar gebruikt om nationale en internationale trends in gewicht vast te stellen. Nu er een ware obesitas epidemie heerst, gaan er stemmen op voor andere methodes om lichaamsgewicht te bepalen. Waarom is dat en wat kan een alternatief zijn?

    BMI Calculator

    ft
    in
    lbs
    cm
    kg

Afbeelding---BMI

Hoe bereken je de BMI?

Je BMI bereken je door middel van deze formule (gewicht in kilo’s : lichaamslengte²) = BMI. Een BMI tussen de 18,5 en 25 valt onder gezond. Er is sprake van overgewicht bij een BMI tussen de 25 en 30 en van ernstig overgewicht, of obesitas indien de indes boven de 30 ligt. Een uitkomst oven de 45 houdt in morbide obesitas. Dit is extreem gevaarlijk voor je gezondheid. Bereken zelf je BMI op de website. De BMI is niet voor iedereen geschikt. Zwangere vrouwen, bodybuilders, kinderen en ouderen boven de 70, zouden een vertekende uitslag krijgen. Voor bodybuilders en zwangere vrouwen klinkt dat al logisch. Maar het geeft al aardig aan dat de BMI niet op iedereen van toepassing is en derhalve als middel niet alles bepalend is. De BMI sluit mensen uit en er wordt ook geen rekening gehouden met de verhouding tussen spiermassa en vetweefsel. Iemand met veel spiermassa zou een hoge BMI hebben en derhalve in de categorie “overgewicht” kunnen vallen. Maar deze persoon zou best een krachtsporter kunnen zijn, die in goede conditie verkeerd. Anderzijds zou iemand met een normaal gewicht en een BMI tussen de 18,5 en de 25, best overgewicht kunnen hebben. Deze persoon kan over relatief weinig spiermassa beschikken en juist over veel vetmassa. Ongezond dus.
bmi-vergelijking

Onderzoek

Onderzoekers van het Weill Cornell Medical College in New York kwamen tot de conclusie dat de BMI geen goede maatstaf is voor overgewicht, nadat zij de BMI van 9.000 volwassenen hadden berekend. Van die 9.000 personen bleek dat 26% obesitas had. Maar hierna werd een scan gemaakt waarbij de hoeveelheid lichaamsvet, spiermassa en botdichtheid gemeten werd. Uit deze meting bleek dat 65% van de mensen de diagnose obesitas kreeg. Dat is nogal een verschil.

Vetverdeling

Het grote gebrek van de BMI is dat het geen rekening houdt met de hoeveelheid lichaamsvet in het lichaam en waar dat vet zich bevindt. De plaats waar het lichaamsvet zich bevindt is een belangrijke indicator voor je gezondheid. Het vet dat zich op je organen bevindt is vele malen schadelijker dat het vet onder je huid en rond je spieren. Dat laatste vet heeft weinig gevolgen voor hart- en vaatziekten en zelfs het ontstaan van diverse typen kanker. Met een MRI scan kun je dus je vetmassa meten en inzichtelijk maken waar dat vet zich ophoopt. Hierdoor krijg je een goed beeld van je gezondheid. Wellicht zullen dan veel meer mensen overgewicht en zelfs obesitas gediagnostiseerd krijgen. Maar goed, we kunnen niet allemaal door een MRI scan heen gehaald worden. Dat kost teveel geld. Hoe kun je dan voor jezelf bepalen of je een gezond gewicht hebt? Dit kun je doen door het opmeten van je buikomvang. Je meet je buikomvang heel simpel, met een meetlint. De onderstaande tabel geeft je inzicht in het aantal centimeters en het risicoprofiel dat daarmee samenhangt.

Risico profiel Laag Verhoogd Sterk verhoogd
Man < 94 cm 94 – 99 cm >100 cm
Vrouw < 80 cm 80 – 89 cm >90 cm

Let op, een MRI scan of bodyscan zijn nog steeds veel nauwkeurigere metingen.