Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Hoeveel proteïne is goed voor u?

Afbeelding---Proteïne

De hoeveelheid proteïne die u iedere dag moet eten, hangt van een heleboel factoren af, zoals hoeveel u weegt en hoeveel spieren u heeft. Het hangt niet enkel af van het geslacht

Aangezien proteïnes zo belangrijk zijn voor het behoud van uw magere lichaamsmassa (in principe alles in uw lichaam wat geen vet is), hangen de voorgestelde proteïne die u iedere dag moet eten voor een gedeelte af van de hoeveelheid magere massa die u heeft. Idealiter gezien zou u een lichaamssamenstelling meting moeten laten doen (dat kan ook op sommige thuisweegschalen), welke u kan vertellen hoeveel magere spiermassa u heeft, of u kunt praten met één van onze coaches om uw metingen gedaan te krijgen. Vervolgens kunt u makkelijk bepalen hoeveel proteïne voor u aanbevolen is, wat neerkomt op 1 – 2 gram proteïne per kilo magere lichaamsmassa.

U kunt uw proteïne behoefte zelfs schatten als u geen weegschaal heeft met lichaamscompositie-analyse, en wel gebaseerd op uw huidige lichaamsgewicht. Het is niet de perfecte methode – het houdt bijvoorbeeld geen rekening met hoeveel spiermassa u heeft – maar het houdt tenminste wel rekening met verschillen in lichaamsgrootte.

proteineBepaal zo uw proteïne behoefte

Uw gewicht x 1.5 = aantal gram proteïne dat u nodig heeft.

Het getal dat u bekomt is het streefgetal dat u iedere dag zou moeten proberen eten.

Voorbeeld: Een vrouw die dus 64 kg weegt zou moeten proberen om ongeveer 100 gram proteïne per dag binnen te krijgen; een man van 100 kg zou moeten proberen om ongeveer 150 gram proteïne binnen te krijgen.

Let op: Bij sporten die grote spierinspanning vergen, kan de proteïne behoefte nog hoger liggen. Die hogere behoefte is echter enkel nodig als 3 keer of meer traint per week.

Verhoog je proteïne behoefte onder begeleiding!

Wist je dat wij je kunnen begeleiden naar de juiste behoefte voor jouw lichaam. Maak een gratis afspraak en kom te weten hoeveel proteïne je dagelijks moet eten en waar je deze het beste en makkelijkst uit haalt.