Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Lage rugklachten? Dit is de oplosing!

Afbeelding---RugEen geschikte training om lage rugklachten te verminderen is de Kettlebell Workout. Er worden diverse spiergroepen tegelijkertijd getraind met een gewicht. De oefeningen worden in grote aantallen herhaald. De Kettlebell-training is daardoor niet zozeer een gewichttraining maar een intervaltraining met hoge intensiteit. Daarmee verschilt de deze training sterk van veel andere soorten trainingen, die meestal uitsluitend de nadruk leggen op ofwel spierkracht (b.v. gewichtheffen) ofwel conditie (b.v. cardio training), maar niet op allebei. Dat maakt dit een geschikte training om af te vallen en vet te verminderen, maar zeker ook om lage rugklachten te verminderen. Zoals ook blijkt uit diverse onderzoeken.

kettlebellsVeiligheid staat voorop

Uiteraard staat veiligheid altijd voorop, zeker met rugklachten. Het is dus belangrijk om met goede instructies te trainen. Je kunt de instructies krijgen van een personal trainer, maar je kunt ze ook op een goede en duidelijke dvd of online video bekijken. Door alle aanwijzingen stap voor stap op te volgen zorg je ervoor dat je alle oefeningen correct uitvoert, en dat is de beste garantie voor optimaal resultaat. Bovendien zorg je met het juist opvolgen van de instructies ervoor dat je blessures voorkomt. Je training zal het meest succesvol zijn als je voldoende varieert met de oefeningen, zodat je lichaam continu nieuwe trainingsprikkels krijgt. Toch mag je ook weer niet te snel je training opbouwen want dan loop je het risico je lichaam te overbelasten. Een veilige maar snelle progressie is dus essentieel, en hoe je dat doet leer je aan de hand van een Kettlebell-training schema waarbij de intensiteit en snelheid van de oefeningen op een veilige manier wordt opgebouwd.

Kettlebells2Kort maar krachtig

De intensiteit van de training is vrij hoog, waardoor een korte training van 20 minuten ruim voldoende is voor maximale resultaten. Je hoeft deze training niet vaker dan 2 tot 3 keer per week uit te voeren om al binnen 3 weken resultaat te zien (en te voelen)!

Kom eens meedoen met één van onze FitClubs. Contacteer mij vrijblijvend via evelyn@vidasanateam.be of vul het contact formulier in op de contact pagina.