Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Lentemoeheid? Doe het rustig aan

Afbeelding---Lentemoe

Tijdens de winter leven we vaak ongezonder en slaat ons lichaam alle toxische stoffen op. Zodra de eerste zonnestralen dan doorkomen willen we naar buiten, of aan de slag met de lenteschoonmaak en het ontstoffen van tuingereedschap. Echter zijn we na een half uurtje alweer uitgeblust en voelen we ons lusteloos en prikkelbaar. Voorjaarsmoeheid ontstaat door een gebrek aan goede voedingsstoffen en beweging in de buitenlucht.

Het is dus een gevolg van de koude lange winter. Niets om je druk over te maken, het gaat vanzelf weer over, als je maar naar je lichaam luistert. Voel je je moe, rust dan even uit en stel haalbare doelen. Het is niet nodig om als een wervelwind door je huis te gaan met een stofvod, of om direct een fietstocht van 30km te doen omdat het goed weer is.

Dagelijks ongeveer een half uurtje beweging is wel aan te raden, zo heractiveer je de bloedcirculatie. Bouw je mate van inspanning rustig op. Wandelen op een flink tempo doet ook al heel veel.

Langzaam wennen aan het zonlicht is een goede manier om een dipje tegen te gaan. Elke dag even in de zon zitten, helpt je huid om vitamine D te maken.

najaarsdipLentemoeheid kan er ook voor zorgen dat je meer trek hebt in zoete dingen. Koekjes en taartjes bevatten niet alleen te veel vetten, ze zorgen ook voor een korte energiepiek, om daarna weer ver te dalen. Slimmer is het om een tussendoortje te kiezen met veel eiwitten en langzame koolhydraten, zodat je langer een verzadigd gevoel hebt en toch jezelf niet vol hoeft te stoppen met verkeerde vetten. Vers fruit, een kopje soep met verse basilicum of een gezonde tussendoor kunnen je precies geven wat je nodig hebt.

Ook vitamines kunnen je een stuk beter doen voelen. Met de komst van de lente zijn ook de verse producten weer talrijk aanwezig. Deze zitten vol vitamines. Vaak begin je de lente met een tekort aan B-vitamines, wat kan leiden tot vermoeidheid. Vitamine B vind je ook in volkoren producten.

Om je alertheid weer op te krikken kun je ook Guarana of natuurlijke cafeïne gebruiken.

Een lekker en vitaal gevoel zie je zowel aan de binnen kant als aan de buitenkant. Nog een extra opkikker nodig voor je huid gebruik dan Aloë Vera. Zelfs op een druiligere dag heb je dan toch het warme lentegevoel!