Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Maken vitamines ons gelukkiger?

Afbeelding---Vitamine

Het is niet verrassend dat een gevarieerd voedingspatroon met veel vitamines, mineralen en essentiële vetzuren goed is voor je lichamelijke gezondheid. Steeds meer wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat dit (chronische) ziektes helpt voorkomen. Maar dat een gezond voedingspatroon vol met vitamines, mineralen en essentiële vetzuren soms ook ziektes kan helpen genezen en je al binnen enkele weken gelukkiger, stressbestendiger en mentaal stabieler kan maken is minder bekend. Ook dit blijkt nu steeds vaker uit wetenschappelijk onderzoek. In dit artikel lees je hoe jij ook lekkerder in je vel kunt zitten met hulp van gezonde voeding en voldoende vitamines.

 

foods-to-calm-the-nervous-system-5656Minder stemmingswisselingen door vitamines

De Amerikaanse arts Joseph Hibbeln deed, in samenwerking met het National Institute of Health, onderzoek naar de visconsumptie in verschillende landen en de cijfers over depressie en moord. In de landen waar niet veel vis wordt gegeten was de kans op depressie soms wel vijftig keer zo groot als in landen waar wel veel vis wordt geconsumeerd, aldus dit onderzoek. Hibbeln constateerde daarnaast dat het risico om vermoord te worden dertig keer groter is in landen waar men weinig vis eet. Uit ander onderzoek van Hibbeln bleek ook dat voldoende essentiële vetzuren een positief effect heeft op stemmingswisselingen. Ook namen depressieve en agressieve gevoelens met ongeveer de helft af nadat testpersonen tussen twee en vier weken capsules met visolie hadden geslikt.

vis-visolieDe World Health Organization (WHO) heeft op basis van verschillende onderzoeken in een rapport de volgende stelling opgenomen: ‘Bepaalde keuzes op het gebied van voeding, zoals de consumptie van vis en een evenwichtige inname van gezonde voedingsstoffen en een gezond voedingspatroon, zijn in verband gebracht met een afname van gewelddadig en agressief gedrag.’

Advies

Probeer zoveel mogelijk vitamines, mineralen en essentiële vetzuren binnen te krijgen via een gezond voedingspatroon. Vul het eventueel aan met gerichte supplementen of superfoods. Een gemakkelijke manier om je dagelijkse inname van vitamines en mineralen te verhogen is door het drinken van groene smoothies (gemaakt in de blender) of om groentesappen te juicen (met een sapcentrifuge). Elke stap richting een goede gezondheid is er één.

Wil je liever persoonlijk advies op het gebied van voeding en levensstijl gericht op bepaalde klachten die je misschien hebt of persoonlijke begeleiding in het algemeen dan kun je een kijken of ons Fit For Life programma iets voor je is. Via een uitgebreide Lichaamsanalyse, persoonlijke coaching en advies op het gebied van gezondheid, voeding en beweging begeleiden we je graag naar meer energie en een gezond(er) lichaam.