Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Je nodige portie motivatie om te blijven sporten

Afbeelding---Running-02Volgende maandag is het weer zover: Blue Monday. De meest deprimerende dag van het jaar waarop we vaak beseffen dat onze goede voornemens allemaal mislukt zijn. Nu we weer voor die blauwe maandag staan en misschien nog ver weg staan van onze goede voornemens, is het tijd voor een portie motivatie. Want hoe hou je die voornemens nou vol? Zo dus:

1. Stap voor stap
Veel mensen laten zich afleiden door hoever hun doelen nog in de toekomst liggen. Hoe onbereikbaar ze eigenlijk lijken te zijn. Split je eindgoal op in verschillende kleinere doelen. Iedere keer werk je toe naar een klein goal waardoor je het eerder zult halen en weer door kunt naar de volgende. Dit werkt veel motiverender dan dat het einde nog heel ver weg lijkt.

2. Wees realistisch
Als je binnen twee weken het lichaam wil hebben van een bikinimodel terwijl je nu maatje 40 bent dan is dat niet erg realistisch. Wees jezelf daarom bewust van jouw kunnen, jouw tijd en jouw energie. Kortom jouw lichaam. Je valt niet per dag een kledingmaat af. En als jij eigenlijk altijd aan het werk bent en bijna nooit tijd hebt om naar de fitness te gaan, dan zal het ook langer duren om dat lichaam te krijgen.

3. Stel je doelen bij
Verhoog je doelen. Als je er bijna bent is het psychologisch goed om je doel bij te stellen. Als je een doel eenmaal hebt gehaald kan het ook zijn dat je daarna afhaakt. Dat is niet de bedoeling. Je kunt ook je doelen veranderen. Bijvoorbeeld door als eerste het doel hebben om een betere conditie te krijgen om daarna te focussen op je kracht en buikspieren.

4. Geniet ervan
Wissel af, kijk wat je leuk vindt om te doen en wat minder leuk. Het kan zijn dat je steppen niet leuk vindt maar fietsen juist weer wel. Het is belangrijk om plezier te hebben in wat je doet. Probeer desnoods alle apparaten een keer uit. Gewoon om te kijken hoe dat is,

5. Wissel af
Vergeet niet af te wisselen. Als je altijd dezelfde workout volgt, zeg drie dagen in de week, gaat dit op den duur vervelen. Ontzettend vervelen. En dat wil je voorkomen, wil je doorgaan met sporten en je goede voornemens volhouden.

Sport maatje6. Plan je workout in
Een agenda kan overvol zitten en raken. Voor je het weet heb je de ene sociale afspraak na de andere. Daarom is het handig om bepaalde momenten of avonden te blokken voor je workout. Komt er een belangrijke afspraak tussendoor op die dag? Verzet de workout dan direct in je agenda. Zo waarborg je dat je nog steeds hetzelfde aantal keer in de week gaat.

7. Zoek een maatje
Een buddy kan je ontzettend helpen in je motivatie. Als jij geen zin hebt, heeft hij of zij dat waarschijnlijk wel. En met z’n 2’en gaan is ook veel leuker dan alleen toch?

Like mij op Facebook voor nog veel meer van dit soort leuke verhalen.