Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Stress: sypmtomen herkennen en ermee omgaan

Afbeelding---StressOverspannen wordt meestal omschreven als overwerkt, oververmoeid, gestresseerd zijn. Overspannen zijn, is meestal het gevolg van stress die een tijd lang aanhoudt. Dit kan zich uiten op het werk, maar als het een langere tijd aanhoudt kan deze verergeren en zich ook uiten op de gezondheid, de privé sfeer en het hele gedrag van de persoon die overspannen is. Het is daarom nodig de stress symptomen tijdig te herkennen en eraan te werken om deze zo vlug mogelijk onder controle te krijgen.

Oorzaken van overspannen gedrag

De omstandigheden en de druk die leiden tot stress staan ook wel bekend als stressfactoren. Deze stressfactoren dragen meestal een negatief gevoel met zich mee, zoals vermoeiend, een veeleisend werkschema of een te grote opdracht om op één dag afgewerkt te krijgen. Het pendelen naar en van het werk is voor de ene stresserend en voor de ander een moment van ontspanning om eens een boek te lezen. Iets dat voortdurend hoge eisen oplegt of letterlijk dwingt om de lat steeds hoger te leggen kan een overspannen gevoel veroorzaken. De oorzaak van de stress wordt voor ieder van ons anders waargenomen. De ene put er voldoening en eventueel een promotie uit, voor de ander kan dit allemaal teveel worden en een negatieve invloed hebben. Het is dan ook nodig om tijdig deze stress te herkennen en in te grijpen indien nodig.

Symptomen van stress

We kunnen bij stress een splitsing maken tussen factoren die van buiten onszelf komen en factoren die met ons denken te maken hebben.

1.Factoren van buitenafstress

  • Belangrijke veranderingen in het levenspatroon.
  • Veranderingen op het werk
  • Familiale problemen
  • Relatie problemen
  • Financiële problemen
  • Teveel doen op korte termijn

2.Factoren uit ons denken

  • Het onvermogen om de onzekerheid te accepteren
  • Pessimisme
  • Een negatief zelfbeeld
  • Onrealistische verwachtingen
  • Perfectionisme
  • Een gebrek aan assertiviteit

Gevolgen van chronische stress

Het lichaam maakt geen onderscheid tussen lichamelijke en psychische stress en gaat er steeds hetzelfde op reageren door er tegen te vechten. Duren deze stress momenten te lang of komen ze te vlug na elkaar dan gaan ze wel moeilijker en moeilijker verlopen en op een bepaald moment de overhand nemen zodat men overspannen geraakt. Chronische stress heeft een invloed op bijna elk systeem in het lichaam. Het kan de bloeddruk verhogen, het immuunsysteem onderdrukken, de kans op hartaanvallen en beroertes verhogen, bijdragen tot onvruchtbaarheid en het verouderingsproces aanzienlijk versnellen. Langdurige stress kan zelfs de hersenen beïnvloeden, waardoor men kwetsbaarder wordt voor angst en depressie.

Leren omgaan met stress en zijn symptomen

Om te voorkomen dat men overspannen geraakt moet men leren omgaan met de stress en zijn symptomen.

1.Omgaan met stress

Het belangrijkste is dat men steeds het gevoel behoudt dat men alles onder controle heeft. Stressmanagement houdt in dat men door het aanbrengen van een aantal vaardigheden weer alles onder controle kan krijgen. Dit heeft alles te maken met een wijziging in het denkpatroon, het veranderen van uw werkplanning, leren praten over de problemen en hulp vragen, voldoende tijd nemen voor zichzelf en tijd maken voor rust en ontspanning.

2.Leer ontspannen

Men kan stress niet helemaal uit het leven verbannen, maar wel onder controle houden en positief beïnvloeden. Ontspanningstechnieken zoals yoga, meditatie en diepe ademhaling zorgen ervoor dat het lichaam zich gaat ontspannen. Men creëert een vorm van rust die het tegenovergestelde effect heeft als de stressfactoren. Wanneer deze regelmatig worden beoefend, zorgen deze activiteiten ervoor dat men minder last heeft van de dagelijkse stress en komen er positieve gevoelens van vreugde en ontspanning. Zij verhogen ook het vermogen om rustig te kunnen blijven en de opgehoopte druk te verwerken.

3.Durf te praten

Praat met anderen over het probleem en vraag advies waar nodig.

Tracht oplossend te werken en dit doet men stap voor stap. Maak een werkplanning en loop niet te hard van stapel. Blijf positief denken, ook als het moeilijk gaat.

4.De juiste ondersteuning

Een paar supplementen zijn zeer waardevol om elk stressniveau beter aan te kunnen. In de eerste plaats het zeer waardevol kruid uit de Amazone van Venezuela en BraziliëI nl. Guarana . Daarnaast is het enorm belangrijk om ook voldoende hersenvoedsel binnen te krijgen en dan denken we in de eerste plaats aan omega 3 vetzuren. Deze zijn bijzonder belangrijk om de hersenen optimaal te laten functioneren, des te meer daar veel dagelijks (junk)voedsel grote tekorten vertoont.