Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Tegen de honger … Vezels & Proteïnen

Afbeelding---Vezels&Proteine02Het probleem met diëten is dat men er ook moet in slagen om zijn honger te stillen.

Als dat het geval is, zal het ook gemakkelijker zijn om die “ontzettende zin in iets lekkers” te beheersen.

Om aan het einde van een maaltijd een verzadigd gevoel te hebben, kunnen wij beroep doen op twee voedingsstoffen: vezels en proteïnen of eiwitten.

De kunst bestaat erin ze op de juiste manier op ons bord te krijgen.

Honger, genot aan tafel en zich verzadigd voelen

Honger en genot zijn tegenwoordig onverbrekelijk met elkaar verbonden.
Zij worden nochtans gecontroleerd door complexe en verschillende mechanismen. Men kan inderdaad eten zonder er plezier aan te beleven en anderzijds genieten van een maaltijd hoewel men geen honger had.
Wanneer men een verzadigd gevoel heeft, zou het gemakkelijker moeten zijn om zijn hongergevoel te beheersen.

Met andere woorden, als men geen honger heeft, heeft men ook geen zin om iets uit de kast te halen.

Twee voedingsstoffen kunnen helpen om sneller een verzadigd gevoel te hebben: vezels en proteïnen.
Door ze oordeelkundig in elke maaltijd te integreren, wordt de plotse drang om tussendoor iets te eten vermeden.

Proteïnen, het beste voor een verzadigd gevoel

Proteïnen hebben een directe impact op het verzadigingsgevoel. Om deze reden krijgen ze een vooraanstaande rol in de eiwitrijke diëten.
Zij zijn ook betrokken bij onze energetische stofwisseling en zorgen voor een verlaging van de vetmassa.

Opgelet, proteïnen komen niet uitsluitend voor in vlees, vis of eieren. Sommige gewassen (granen en peulvruchten) zijn eveneens bronnen van vegetale proteïnen.

Niet alle proteïnen zorgen echter voor eenzelfde verzadigingsgevoel. De nuttigste zijn de dierlijke proteïnen, maar zij zijn ook een bron van vetten.
Het is dus de kunst om beide soorten op een evenwichtige manier aan te wenden.

Vezels, goed voor de transit, maar ook tegen de honger

Hand of a woman in a grain field Vezels eten (fruit, groenten, peulvruchten, granen) wijzigt de viscositeit van de spijsbrij in het darmkanaal.
De spijsbrij ‘blijft hangen’ en zorgt bij de persoon in kwestie voor een verzadigingsgevoel. De aanwezigheid van vezels beperkt ook de energetische concentratie van de voedingsmiddelen. Hierdoor verliezen de voedingsmiddelen een deel van hun smaak, wat er weer voor zorgt dat men globaal gezien minder gaat eten.

Besluit: Eiwitten en vezels horen in een evenwichtige voeding

Geen sprake van om uw voeding te beperken tot proteïnen en vezels.
Deze voedingsstoffen moeten geïntegreerd worden in een gevarieerde enevenwichtige voeding. Indien u uw voedingsgewoonten wijzigt, doe het dan geleidelijk zodat u nieuwe reflexen kunt ontwikkelen die u ook op lange termijn van nut zullen zijn. Het doel is niet uitsluitend gewicht te verliezen, u moet daarna het bereikte gewicht ook kunnen behouden…

Kom eens langs op één van onze infomomenten en krijg meer info over een gezond eetpatroon en hoe gemakkelijk dit kan zijn. contacteer mij vrijblijvend via evelyn@vidasanateam.be of vul het contact formulier in op de contact pagina.