Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Tips voor een frisse nachtrust bij warm weer

Beautiful young woman sleeping

Overdag zijn we verzot op de zon, maar als de warmte ‘s avonds binnenhuis hangt is in slaap geraken geen lachertje. Tijdens warme zomernachten kan onze lichaamstemperatuur moeilijk dalen waardoor we de slaap niet kunnen vatten en de kwaliteit van onze nachtrust afneemt. Je ligt plakkerig te woelen en te draaien en de volgende dag voel je je futloos wegens slaaptekort. Tijd om er wat aan te doen! Hier zijn enkele handige tips voor een frisse nachtrust tijdens het heetst van de zomer.

1. Raam open
Zet je ramen op de juiste momenten wagenwijd open. Je wil de warmte misschien buitenhouden, maar frisse lucht is essentieel voor een goede nachtrust. Sta je ‘s morgens op als het nog fris is buiten? Zet de ramen dan even open terwijl je je klaarmaakt om naar kantoor te vertrekken. Een uur voor je slapen gaat zet je ze opnieuw open.

2. Ventilator
Slaap je met het raam open? Zet dan een ventilator voor de deuropening. Richt het toestel naar de deur zodat hij ‘s nachts zeker niet in je gezicht blaast. Zo kan je immers snel een verkoudheid oplopen. Door de ventilator naar de deur te richten zorg je voor een goede luchtverplaatsing en wordt er via het raam frisse lucht de kamer binnen gezogen.

3. Eigen Airco
Maak je eigen airco door een bak met ijsblokjes voor de ventilator te zetten. Zet de ventilator een half uur voor je gaat slapen aan. Zo blaast hij ijskoude lucht de kamer in. Zet de ventilator weer af als je in bed kruipt en geniet minimum een uur van een heerlijk koele slaapkamer.

4. Natuurlijk beddengoed
Kies voor beddengoed van natuurlijke materialen. In synthetische lakens en kussenslopen kan je haast niet ademen waardoor je opvallend sneller gaat zweten. Katoen is een goede keuze omdat het licht is, goed ademt en de warmte niet weerkaatst.

5. Water drinken
Drink overdag voldoende water. Als je tijdens warme nachten wakker wordt omdat je dorst hebt, dan heb je overdag wellicht niet genoeg water gedronken. Een minimum van anderhalve liter per dag – tijdens de warmste dagen van het jaar twee liter omdat je veel water weer uitzweet – voorkomt dat je lichaam ‘s nachts gaat dehydrateren.

6. Natte kledij
Krijg je de slaapkamer niet koel? Houd dan je slaapkledij een paar uur voor het slapengaan onder de kraan. Zo houdt je kledij je lichaam de eerste uren van de nacht lekker koel. Last van warme voeten? Trek eens een paar natte sokken aan voor je gaat slapen.

7. De koelkast
Wie een grote koelkast heeft kan zijn hoofdkussen en/of laken overdag in de koelkast bewaren. Je sliep zelden zo heerlijk fris.

8. Koude douche
Neem vlak voor het slapengaan een koude douche. Het is even schrikken, maar je lichaam koelt heerlijk af. Je lichaamstemperatuur blijft ongeveer een half uur lekker fris waardoor je makkelijker in slaap kan vallen.

9. Dekmatras
Heb je een zogenaamde dekmatras bovenop je matras liggen? Haal die er dan tijdelijk even af. De dekmatras werkt immers even warmte-isolerend als je donsdeken.