Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Wat is een gezond ontbijt?

Afbeelding---Ontbijt

Een gezond ontbijt bevat weinig suikers en koolhydraten maar het moet wel voorzien in alle voedingsstoffen. Zo blijft de suikerspiegel op een gezond niveau.

De suikerspiegel

Als de bloedsuikerspiegel niet te veel schommelt, blijft uw eetlust onder controle. Dus verdwijnen de hongeraanvallen en het verlangen naar ongezonde snacks, frieten en hamburgers. Het lichaam blijft in balans en gebruikt zijn eigen reserve vetten indien dit nodig moest zijn.

wat-is-gezond-ontbijt-1

 

Traditioneel Ontbijt

Als je de ochtend begint met brood, ontbijtgranen of zoet beleg stijgt uw bloedsuikerspiegel direct. Omdat dergelijke ontbijten veel koolhydraten bevatten. Uw bloedsuikerspiegel stijgt boven zijn ideale waarden. Hierop reageert het lichaam met als gevolg dat de bloedsuikerspiegel onder zijn ideale waarden zakt. De gevolgen daarvan zijn:

  • Opslag van vetten;
  • Een hongergevoel;
  • Zin naar (on)gezonde snacks die veel suiker & koolhydraten bevatten.

Dt patroon blijft zich gedurende de hele dag herhalen. Dus als u geen gezond ontbijt eet, belandt u in een vicieuze cirkel.

wat-is-gezond-ontbijt-2

 

Ontbijt overslaan

Nu denkt u misschien dat het beter is om uw ontbijt gewoon over te slaan zodat uw bloedsuikerspiegel niet stijgt. Helaas is dit ook geen goed idee.

Als u uw ontbijt overslaat, daalt uw energieniveau en zakt de bloedsuikerspiegel onder zijn ideale waarde. Om de honger te stillen en om de dip te overwinnen grijpt u waarschijnelijk naar koolhydraatrijke voeding zoals kofie of thee met suiker of een koekje.

Resultaat: Een snel stijgende bloedsuikerspiegel met de volgende gevolgen:

  • De energiewaarde van die snacks wordt opgeslaan als vet;
  • Een snelle daling van de bloedsuikerspiegel (onder zijn ideale waarden) met als gevolg dat u naar het volgende koekje verlangt.

wat-is-gezond-ontbijt-3

Uw lichaam is dus uit balans.

Ontbijtpakketten proberen?!

Wij kan u helpen bij uw zoek toch naar het ideaal ontbijt.