Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Winterwelzijn

afbeelding-winterwomen-04

Lekker slapen, Eten om warm te blijven, buitenleven … stof om over na te denken voor de komende winter

Slaap voldoende

Door de langere nachten is de winter de gelegenheid bij uitstek om slaap in te halen. Maar weinig mensen halen de aanbevolen zeven tot negen uren slaap per nacht. Als u uw kaarsje aan twee kanten heeft laten branden tijdens de feestdagen, dan heeft uw lichaam slaap in te halen. Profiteer van de kortere dagen en ga vroeg naar bed. Nachtrust heeft veel invloed op uw humer en uw vermogen om dagelijks klusjes uit te voeren. bovendien is het ook erg belangrijk voor een goede gezondheid.

Eet om warm te blijven

U hullen in warame kleding is een manier om uw lichaam warm te houden, maar ook sommige levensmiddelen kunnen u van binnenuit verwarmen.

We voelen ons van nature aangetrokken tot warme soep en warme drankjes als het buiten koud is, maar ook sommige levensmiddelen zorgen voor meer warmte dan andere levensmiddelen. Scherpe ingrediënten, zoals gember, chilipepers, peper en knoflook, kunnen bijdragen aan de bloedsomloop en zo voor meer lichaamswarmte zorgen.

In deze tijd van het jaar is een verkoudheidje of een vervelende hoest zo opgelopen, zorg dus voor een sterk immuunsysteem door veel groene bladgroenten en fruit te eten.

Het buitenleven

We hebben al snel de neiging om in de wintermaanden binnen te blijven, maar elke dag naar buiten gaan is goed voor de gezondheid. Ons lichaam heeft namelijk zonlicht nodig om vitamine D aan te maken, wat nodig is voor gezonde tanden en botten. Zelfs als de zon niet schijnt, kan uw lichaam vitamine D aanmaken. Dus elke dag even naar buiten gaan, om het vitamine D gehalte op peil te houden.

Bescherming tegen weer en wind

Het winterweer, in combinatie met centrale verwarming, kan de huid dof maken. Verwaarloos uw huid niet omdat ze makkelijk te verstoppen is onder dikke kleding. Pak een droge huid aan door eerst de dode huidvellen weg te scrubben en smeer u dan goed in. Het klinkt misschien raar, schade door de zon als het buiten koud is, maar de UV-stralen kunnen ook op een bewolkte dag in de huid dringen. Gebruik dus een crème met een ingebouwde zonnefactor om uw huid te beschermen en rimpels op afstand te houden.

Nieuw jaar, nieuwe u

Het nieuwe jaar is een geweldig moment om iets nieuws te proberen, zoals de nieuwste sporttrends. Omdat het koud is hoeft u niet binnen te blijven. Kleed u warm aan voor een stevige wandeling of ga buiten iets leuk doen. Door het koude weer zal uw lichaam meer calorieën verbranden om warm te blijven. Als naar buiten gaan als het waait, regent of sneeuwt niet echt uw ding is, laat u dan niet uit het veld slaan en gebruik een Wii-spelletje om thuis fit te blijven.