Healthy Active Lifestyle Coach Evelyn

Zeg ‘neen’ tegen nachtelijke snacks

Afbeelding---NightSnack01

Af en toe een snack na het eten kan onschuldig lijken, maar voor wie graag wil afvallen stapelen de calorieën zich zo verdomd snel op. Tussendoortjes eten doen we doorgaans omdat we honger hebben, maar vaak ook uit gewoonte. Om je tegen beide gevallen te wapenen zijn hier enkele tips.

1. Volg de drie uur-regel
Als je de calorieën wil beperken, is vaak het hongerige gevoel aan het einde van de dag een ware boosdoener. Zorg ervoor dat je jezelf niet ‘uithongert’ en probeer elke twee à drie uur iets te eten (ontbijt, lunch en avondeten met twee tussendoortjes). Zo blijf je energiek en voldaan en zal je minder snel geneigd zijn op zoek te gaan naar ander lekkers na het eten.

2. Denk aan vezels en proteïnen
Probeer er bij elke maaltijd voor te zorgen dat er voldoende vezels aanwezig zijn om je een voldaan gevoel te geven en proteïnen om je energie op peil te houden. Kies voor verse groenten, volle granen, bonen, noten, magere melkproducten en voor magere proteïnen. Dat is vooral belangrijk bij het avondmaal, zodat je niet de neiging krijgt toe te geven aan plotse honger.

3. Wees niet té streng voor jezelf
Ben je een zoetekauw? Dan haalt het niets uit jezelf alles te ontzeggen. Integendeel, dat verhoogt net de kans op nachtelijke eetbuien. Sta jezelf elke dag een kleine ‘beloning’ toe, zoals een paar vierkantjes pure chocolade en haal geen andere ‘verlokkingen’ in huis. Junkfood blijft verleidelijk, of je nu honger hebt of niet.

fridge with food4. Drink water
Als je uit gewoonte eet en je niet echt honger hebt, kan het helpen een glas water of een warme kop (decafeïne) thee te drinken.

5. Het vraagt teamwerk
Wilskracht kan soms genoeg zijn, maar als je huisgenoot of partner een kom popcorn bovenhaalt, is het bijna onmogelijk ‘neen’ te zeggen. Vertel de mensen met wie je samenleeft dat je probeert te stoppen met ‘late night snacks’, zodat ze niet voor je neus gaan zitten snoepen. Door het goede voorbeeld te geven volgen ze misschien wel?

6. Geef het wat tijd
Gewoontes zijn moeilijk te doorbreken. Probeer plaatsen en situaties waarbij je gemakkelijker durft te snacken te vermijden door je routine te veranderen. Maak eens wandeling na het eten, lees een boek of plan een andere activiteit. Vooral de eerste week is moeilijk, maar eens je de figuurlijke smaak te pakken hebben, creëer je vanzelf nieuwe gewoontes.

7. Plan gezonde snacks
Als je toch nog graag een beetje knabbelt ‘s avonds, maar ongezonde dingen wil vermijden kan je op voorhand een back-up plan voorzien. Haal gezonde snacks (liefst onder de 150 calorieën) in huis zodat je steeds voorbereid bent.

Nog meer van deze tips kan je krijgen tijdens eens van onze info momenten. Contacteer mij via de contact pagina op deze site.