Genieten van de feestdagen zonder schuldgevoel Next item Gezonde rabarber tips

Genieten van de feestdagen zonder schuldgevoel

Feestdagen en gezond genieten? Kan dat wel? De Kerstperiode is een periode om te genieten. Hapjes, een voorgerechtje hier, een dessertje daar. We willen genieten op alle vlak: genieten van de lekkere dingen, genieten van de quality time met familie en vrienden, ons ontspannen met een glaasje wijn,…  We hebben helemaal geen zin om ons dingen te ontzeggen. Maar nadien hebben we dat opgeblazen gevoel, zijn er weer wat kilo’s bij en hebben we minder energie. Met een overvolle buik ploffen we in de zetel en hopen we dat de most wonderful time of the year maar weer snel voorbij is.

Het doel…

Om te voorkomen dat jij straks met een opgeblazen buik, een zwaar gevoel en een overprikkelde geest aan het nieuwe jaar begint, heb ik hier wat tips op een rijtje gezet. Ik ga je laten zien hoe je vol energie van de feestdagen kunt gezond genieten, zonder jezelf te veel restricties op te leggen.

Het doel van deze gids is absoluut niet om je te vertellen wat je moet eten en hoeveel je moet bewegen. Ik wil je juist inspireren om ook tijdens de feestdagen dicht bij jezelf te blijven en bewuste keuzes te maken die voor jou goed voelen. Op die manier zit je lekker in je vel en kan je optimaal genieten van waar de feestdagen werkelijk om draaien: samen zijn met je familie en vrienden en dankbaarheid voelen voor alles wat er op dit moment in je leven is.

Bewuste keuzes

Ik ga je dus enkele tips geven waarmee ik je bewust wil maken wat de effecten zijn van voeding, beweging en rust. Mijn wens is om je te inspireren om dicht bij jezelf te blijven en je eigen energie te bewaken. Van daaruit ga je dan bewuste keuzes kunnen maken waardoor je uiteindelijk veel meer gaat genieten. En dan zit je ook niet de volgende dag met ongewenste lichaamskwaaltjes, een overprikkelde geest en een schuldgevoel opgescheept.

Mijn missie…

Wat die bewuste keuzes precies zijn, is voor iedereen weer anders. Mijn missie is om je bewust te maken van een gezonde actieve levensstijl en niet om je te vertellen wat je moet doen.

Ik wens je alvast fijne en gezonde feestdagen toe!

Niet aankomen tijdens de feestdagen: 10 tips om zonder schuldgevoel te genieten

Tip 1: Doelen bepalen, brengen je dichter tot wat je zelf graag wilt

De eerste stap is het bepalen van jouw doelen tijdens de feestdagen. Hiermee creëer je bewustwording voor jezelf, zodat je keuzes gaat maken waar jij je goed bij voelt. Zie het niet als regels die je jezelf oplegt, maar als intenties waar jij je goed bij voelt.

Vaak zorgen bepaalde zaken er voor dat je uit balans raakt. Bvb: niet kunnen weerstaan als er lekkers voor je neus wordt gezet, verplichtingen door de familie, te veel voor anderen moeten zorgen, geen nee durven zeggen,…

Door op voorhand bewust te zijn wat bij jou fout kan gaan, kan je een doel of intentie zetten om er voor te zorgen dat je er dit jaar anders mee omgaat.

Weet dat het ok is om iets af te slaan, je soms even terug te trekken als het te druk is of om toch een aantal wijntjes te drinken gewoon omdat je daar zin in hebt. Doe gewoon waar jij je goed bij voelt.

Om je wat te helpen, hier een lijstje van mogelijke doelen. Vink aan wat jij wilt tijdens deze feestdagen of vul aan met andere doelen.

Ik wil..
  •                me goed in mijn vel voelen
  •                mijn gewicht behouden.
  •                afslanken.
  •                me niet laten beïnvloeden door mijn omgeving en mijn eigen keuzes maken.
  •                met energie door deze dagen vliegen.
  •                genieten van wat ik eet.
  •                beter leren omgaan met de stress die komen kijken bij deze feestdagen.
  •                nee zeggen als het voorgestelde eten mij geen goed gevoel geeft.
  •                niet te veel eten
  •                geen schuldgevoel hebben tijdens en na de feestdagen.
  •                wat meer me-time inplannen.
  •                blijven sporten gewoon omdat ik er mij goed bij voel.
  •                geen opgeblazen gevoel hebben.
  •                Andere…
Keuzes

Kies dus doelen waar jij je goed bij voelt en wees er je bewust van. Dan hoef je je ook niet schuldig te voelen als je iets doet waar jij je goed bij voelt. Bvb: drink je een glaasje wijn omdat je er echt zin in hebt en omdat het je smaakt? Of neem je een glas wijn uit verveling of omdat je je slecht voelt? Schuldgevoel ontstaat wanneer we onbewust of met een verkeerde intentie iets eten.

Tip 2: Elke dag een uitgebalanceerd ontbijt zorgt voor minder zin in zoet

Hoe uitgebalanceerder je ontbijt, hoe beter je je suikerspiegel tijdens de dag onder controle zult houden. Zorg dus dat je zowel koolhydraten, eiwitten als gezonde vetten binnen hebt. Dit zal er voor zorgen dat je minder naar zoetigheden zult grijpen en minder koffie zult drinken.

Ook al staat er een volledig feestmenu op de planning, het is cruciaal om je ontbijt niet over te slaan. Anders zal je lichaam extra vet stockeren!

Tip 3: Voldoende water drinken heeft heel wat voordelen

Water hydrateert ons lichaam en zorgt dat afvalstoffen uit ons lichaam worden verwijderd. Het zorgt tevens voor spierbehoud. En hoe meer spieren we hebben, hoe meer vet we verbranden.

Wetenschappers raden daarom aan om min 1L water per 40kg lichaamsgewicht te drinken.

Tijdens de feestdagen raden we tevens aan om, voor je vertrekt naar het feestje, een paar glazen water te drinken. Het vult je maag en zal je hongergevoel wegnemen.

Tip 4: Meer eten overdag zorgt voor minder honger ‘s avonds

Je eetpatroon zou, ook tijdens de feestdagen, min uit 5 maaltijden moeten bestaan: ontbijt, tussendoor, middagmaal, tussendoor, avondmaal. Afhankelijk van hoe lang je dag is, kunnen daar nog wat extra tussendoortjes bij. Kortom: zorg dat je elke 2 à 3u iets eet dat uitgebalanceerd is.

Misschien wil je het aantal calorieën beperken door ontbijt of lunch over te slaan, zodat je bij het feestdiner wat extra kan eten, maar dat is geen goed idee! Hoe minder je overdag eet, hoe meer honger je ’s avonds zal hebben en hoe meer je zal eten (ook al heeft je lichaam het niet nodig) waardoor je ook meer reserves zal opstapelen.

Tip 5: Bij elk glas alcohol een glas water

Een glaasje wijn, een apero,… het is zo lekker en sociaal. Maar het zijn nutteloze calorieën en het bevordert de eetlust. Na een paar drankjes kan het je misschien ook allemaal wat minder schelen. Dan kun je wel eens meer eten dan je van plan was en daar later weer spijt van krijgen natuurlijk. Drink daarom bij elk glas alcohol een glas water.

Dranken zoals bier, wijn, frisdranken, wodka, … tellen dus niet mee als water en zijn bovendien calorierijk! We zetten ze even op een rij:

  • Bier (25cl)                 110 kcal
  • Wijn (10cl)                85 kcal
  • Cava (10cl)                80 kcal
  • Gin tonic                     110 kcal
  • Cola (33cl)                 139 kcal
  • Fruitsap (33cl)                  162 kcal
Dat niet alleen telt!

Maar het gaat niet alleen om de calorieën. Ook de samenstelling is belangrijk. Bvb de hoeveelheid suikers die er in zitten en het effect hiervan op je lichaam. Suikers zorgen er nl voor dat je energie niveau gaat schommelen en dan wordt vetverbranding bijna onmogelijk.

Tip 6: Hapjes en tussendoortjes tellen zorgt voor minder calorieën

Je kent het wel. Een bitterballetje hier, een toastje daar, een stukje kaas en een drankje erbij. Je kan jezelf dan makkelijk voor de gek houden en denken dat het allemaal weinig voorstelt die paar hapjes. Maar voor je het weet heb je meer calorieën aan hapjes binnen dan je normaal bij een hele maaltijd binnen krijgt. Natuurlijk kan je best een lekker toastje nemen, maar eet ze niet zonder erbij na te denken. Hou een beetje bij hoeveel hapjes en tussendoortjes je ongeveer naar binnen werkt.

Tip 7: Eet mindful en beperk je porties

Tijdens de feestdagen eet je vaak samen met anderen of bij anderen. Soms is het gezelschap wat minder onderhoudend of duurt de maaltijd langer dan je zou willen. Je zou dan zomaar uit verveling meer kunnen gaan eten. Probeer daarom liever bewust en met aandacht te eten. Let vooral op wat je eet (veel groenten, beperk sauzen, beperk zout,..) en hoe je eet: eet rustig en kauw voldoende op je voeding.

Probeer ook je porties te beperken. Liever een kleine portie waar je met volle teugen van geniet, dan een veel te grote portie waar je te veel van gaat eten en waardoor je reserves gaat opstapelen.

Tip 8: Oh die desserts…

Ga eerst na bij jezelf of deze zoetigheid écht wel zo lekker is. En is het opgeblazen gevoel achteraf het wel waard? Of wil of kan je het niet afslaan? Neem dan de helft van een portie. En als er keuze is: ga liever voor toetjes met veel fruit, yoghurt, sorbetijs en pure chocolade dan voor toetjes met roomijs, slagroom en mascarpone. Alle kleine beetjes helpen, moet je maar denken.

Tip 9: Bewegen is goed voor je darmflora…

Is misschien niet het liefste dat je hoort, maar beweging hoort er nu eenmaal bij. Beweging hoeft daarom niet intensief gaan sporten zijn. Zorg er gewoon voor dat je dagelijks min 15 minuten je hartslag laat verhogen. Dat kan door wandelen, zwemmen, fietsen, korte workout,…

Beweging gaat er voor zorgen dat je darmflora in beweging komt en je gaat je energieker voelen. Wil je wat sneller resultaat? Zeker niet aankomen? Kies dan voor krachttraining waardoor je metabolisme nog wat sneller gaat werken.

Tip 10: Vermijd stress en slaap voldoende

Vakantie, feestdagen, je slaapt dan misschien wat minder en dat kan invloed hebben op je gewicht. Als je niet voldoende slaapt, nemen bepaalde hormonen in je lichaam toe die je hongeriger maken en zorgen dat je minder zin hebt in lichamelijke activiteit.

Laat je niet meeslepen door al die drukte. Zorg dat je genoeg rust neemt en probeer stil te staan bij waar de feestdagen werkelijk om draaien en dat zijn niet energievretende braspartijen!

Maar bovenal…

Leg je eigen verwachtingen dus niet te hoog. Je kan bvb een simpel gerechtje maken ipv een culinair hoogstandje, of een bestaande outfit aandoen ipv de stress van een nieuwe outfit te zoeken.

Bewust keuzes maken lukt alleen als je ook bewust die rustmomenten pakt voor jezelf. Trek jezelf even terug, lees een boek, ga even wandelen. Dus om af te sluiten en de belangrijkste tip van allemaal: Doe wat goed aanvoelt voor jou en waar jij behoefte aan hebt!

Veel succes met het toepassen van bovenstaande tips! Maar bovenal wens ik jou en jouw familie warme en gezellige feestdagen. Geniet er van en ook een magisch 2020 gewenst!

Wil je deze tips graag digitaal ontvangen samen met een reflectie-oefening op het afgelopen jaar? Vul dan onderstaande velden in en ontvang deze ebook onmiddellijk in je mailbox.



Heb je zelf een tip of vraag? Laat het ons weten via info@fitenwell.be.

Of wil je meer van dergelijke tips? Download dan zeker onze gratis feel good guide boordevol tips.

 

 

 

Add your comment or reply. Your email address will not be published. Required fields are marked *